Kremsa Digital

Ako nájsť a lokalizovať Vaše publikum pomocou sociálnych médií?

22.03.2016

Ako nájsť a lokalizovať Vaše publikum pomocou sociálnych médií?
Stále hľadáte spôsob ako sa spojiť s Vašimi zákazníkmi na sociálnych médiách? Alebo vôbec neviete, kde sa nachádzajú a čo tam robia?

V rámci optimalizácie Vášho marketingového úsilia je dôležité poznať, kto je Váš zákazník a kde trávi svoj voľný alebo pracovný čas. V tomto článku si objasníme niekoľko spôsobov ako nájsť cieľové publikum na sociálnych médiách.

1. Identifikujte ideálneho zákazníka

Hneď prvá otázka, ktorá by mala pristáť na stole je: “Ako vyzerá Váš ideálny zákazník?”

Samozrejme nemali by to byť strohé alebo pragmatické odpovede typu: žena vo veku X alebo bohatý človek. Najlepšie si je rovno vytvoriť akéhosi biznisového avatara alebo identikit zákazníka. To znamená, že si vytvoríte fiktívnu persónu Vášho ideálneho zákazníka. Pomenujete ho, priradíte mu počet detí a vymyslíte si, čo asi tak robí cez víkendy. Čiže to môže byť napríklad Jozef Boháč, ktorý má dve deti, cez upršané víkendy chodí do vodných parkov a keď vyjde slnko, tak vezme ženu a deti na víkend do hôr. Okrem toho je stále mobilný a online a najčastejšie pozerá maily alebo svoj obľúbený magazín business insider na Facebooku.

Čím jasnejšieho a čistejšieho avatara máte, tým jednoduchšie je pre Vás nájsť ľudí na sociálnych médiách, ktorí sa na neho podobajú.

2. Zadefinujte si veľkosť publika

Keď už máte ako taký obraz o tom, ako vyzerá Vaše publikum, použite Facebook Ads Manager na zistenie jeho veľkosti.

Napríklad, ak chcete zasiahnuť ženy vo veku od 25 do 50 v Bratislave, ktoré zaujíma výživa, tak rýchlo a presne zistíte, že počet týchto žien na Facebooku je okolo 37 tisíc.

 

 

Ak chcete vedieť oveľa viac o Vašej cieľovej skupine a radi sa hráte s pokročilejšími nástrojmi, tak určite skúste Facebook Ads Insights, kde Vám prebehnú zimomriavky po chrbte keď zistíte, čo všetko Facebook o Vás vie.

 

 

Toto sú veľmi cenné biznis informácie, pretože ak zrazu zistíte, že je Vaše publikum príliš malé, musíte urobiť ďalšie zmeny a trochu ho rozšíriť. Na druhej strane, ak zistíte, že je príliš veľké, tak musíte cieliť užšie, aby ste mali lepšiu východiskovú pozíciu pre nižšie náklady a konverzie.

Samozrejme, že nie všetci z Vašich zákazníkov sú na Facebooku a podľa nedávnych prieskumov je tam skoro 60 percent ľudí z krajín, kde nie je Facebook zakázaný. Čiže počítajte s tým, že skoro dve tretiny Vašej cieľovky sa nachádza na Facebooku.

3. Preskúmajte svoje publikum

Ak ste už v biznise trochu dlhšie, tak učite máte zákazníkov, ktorých viete preskúmať. Pre najlepšiu optimalizáciu Vašich online kampaní potrebujete v prvom rade vedieť, kde sa Vaše publikum na internete nachádza a čo tam robí. To môžete zistiť malým a rýchlym prieskumom, v ktorom môžete položiť napríklad tieto otázky:

  • Aké sociálne médiá najčastejšie používate?
  • Ktoré web stránky navštevujete, aby ste získali informácie?
  • Počúvate podcasty? – Platí hlavne pre americký trh
  • Čítate pravidelne blogy?
  • Čomu na internete venujete najviac pozornosti alebo akých ľudí nasledujete?

Prieskum si viete spraviť rýchlo a jednoducho pomocou dostupných online nástrojov ako je SurveyMonkeySurvio alebo klasické Google Forms. Ak neviete ako na to, tak tu je jednoduchý video návod, kde Vás pán Steve Dotto prevedie vytvorením dotazníku na Google Forms.

4. Nájdite zákazníka a spojte sa s ním

Raz keď máte výsledky z prieskumu a urobili ste si prehľad v demografii, tak je čas vložiť tieto vedomosti do práce na sociálnych médiách a digitálnych marketingových platforiem.

Netreba zabúdať, že emaily na Vašich zákazníkov sa dajú uploadnúť do skoro všetkých reklamných nástrojov (Facebook, Adwords, Twitter…) a viete ich potom zasiahnuť so sto percentnou presnosťou.

 

Existuje mnoho ďalších spôsobov ako sa spojiť s Vašou cieľovou skupinou na sociálnych sieťach. Tou najlepšou a takmer najistejšou je integrovať sa do online komunity alebo skupiny a sledovať ich diskusie. Ešte lepšie je sa do nich aktívne zapájať pod rúškom anonymity a zisťovať preferencie a nenápadne linkovať komunikáciu na svoj produkt. Tu je zopár tipov kde a ako to spraviť:

Facebook

Naozaj môžeme o stopercentne organickom zásahu len snívať? Stačí byť len trochu prefíkaný a užívateľom viete poslať notifikáciu do ich “zemegule” na Facebooku a dokonca zadarmo.

Riešením sú Facebook skupiny, kam sa ale najprv potrebujete inflitrovať a svoje aktivity vykonávať tak, aby Vás z nej niekto nevyhodil. Tým najlepším spôsobom je takúto skupinu rovno založiť a byť v nej adminom. Reklamou alebo iným spôsobom do nej naženiete ľudí, začnete ich angažovať a diskutovať “et voilà” a máte unikátnu presne vyšpecifikovanú skupinu ľudí, ktorú viete stopercentne zasiahnuť.

Čaro Facebook skupiny je v tom, že čokoľvek do nej postnete, tak sa to zobrazí každému jednému členovi na nástenke a dokonca mu to príde aj notifikáciou. Sme však zvedaví, kedy toto Facebook stopne 🙂

 

 

Twitter

Na Twitteri tiež existujú spôsoby ako si vyšpecifikovať publikum a potom ho spoľahlivo zasiahnuť. Twitter má taktiež vlastnú reklamnú sieť, kde viete toto publikum zacieliť svojou reklamou.

Čo sa týka nástrojov na hľadanie publika a možno aj influencerov, tak jeden z nich sa volá Twitter Advanced Search a viete si podľa neho nájsť všetkých, ktorý použili kľúčové slovo vo svojom twíte a dokonca si ich viete filtrovať podľa nálady emócie twítu, konkrétneho miesta alebo dátumu.

LinkedIn

Na LinkedIn-e zacielite Vaše publikum asi najspoľahlivejšie, ale veľakrát sa Vám môže stať, že ho tam nenájdete alebo bude také malé, že sa Vám to neoplatí. Stačí zájsť do reklamného nástroju LinkedIn, kde si zadefinujete svoje publikum a uvidíte jeho veľkosť.

So špecifikáciou to nesmiete pri niektorých trhoch veľmi preháňať lebo svoju cieľovku nenájdete. My sme skúsili na Slovensku nájsť ľudí, ktorí pracujú v Real Estate a zistili sme, že je ich niečo cez 1000.

 

 

Guest blogging

Mnoho ľudí objavuje čaro takzvaného “guest bloggingu” a aj my sme ho už niekoľko krát využili. Navyše v slovenských podmienkach sa v týchto časoch začína rozmáhať najmä vďaka portálu jaspravim.sk a taktiež mediálnym reťazcom, ktoré rozvetvujú svoje koruny vytváraním rôznych blogov a online magazínov, kde ponúkajú priestor na sponzorované články za pár eur.

Vo svete to už funguje nejaký ten rok a najviac guest bloggerov nájdete na pôvodne americkej stránke, teraz už celosvetového charakteru – fiverr.com

Guest blogging je lacná forma zlepšovania SEO a zásahu cieľovej skupiny. Samozrejme si musíte dávať pozor, na akých stránkach svoje blogy alebo články zverejňujete. Nesmú byť totiž penalizované alebo blacklistované Googlom lebo Vaša backlinka z týchto portálov tiež zdegraduje a Google tak vyhodnotí aj Vašu stránku horšie.

Výhodou však je, že keď si niekto zadá do Google kľúčové slovo, na ktorom je postavený Váš článok, tak Vás nájde na viacerých stránkach a blogoch a dáva mu to väčšiu dôveru a vy sa mu zobrazujete vo väčšej frekvencii na rôznych stránkach.

Guest blogging funguje v podstate tak, že oslovíte blogera, ktorý má vo vlastníctve niekoľko blogov alebo magazínov a on Vám buď blog napíše alebo mu ho dáte a len ho zverejní na stránke, ktorú si vyberiete. Začína to byť naozaj silný a zaujímavý nástroj referenčného marketingu.

Pred tým ako začnete takto blogovať, určite si stiahnite tento plugin – MozBar, ktorý Vám povie niečo o hodnote stránky, na ktorej bude Váš článok zverejnený.

 





Komentáre






Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia