Ešte predtým, ako si ukážeme, ktoré značky si viedli v minulom roku najlepšie, mali by sme si ujasniť, čo to ten storytelling vlastne je.
Technicky povedané, storytelling je zhrnutie slovných, zvukových a obrazových udalostí do príbehu, ktorý je vyrozprávaný prostredníctvom média a zahŕňa v sebe zábavné, vzdelávacie, kultúrne a morálne hodnoty. Kľúčovým elementom rozprávačstva alebo storytellingu je príbeh, postavy a pohľad rozprávača. V reklamnej terminológii to jednoducho znamená vytvorenie príbehu okolo produktu a jeho vyrozprávanie prostredníctvom reklamných médií – najčastejšie médium sú bannery a video.
Toto sú značky, ktoré v roku 2015 rozprávali svoje príbehy najlepšie:
Technologické brandy predbehli veľkých FMCG hráčov ako je McDonald, ktorý spadol z tretieho na 43. miesto, Cadbury, ktoré spadlo z druhého na 27. miesto a Coca-Cola, ktorá spadla zo šiesteho na 39. miesto. Hoci si Apple udržal prvú pozíciu, začali mu šliapať na päty konkurenčné značky ako je Xbox, Samsung, Playstation, Google a Facebook. Facebook sa tento rok objavil v TOP 10 vôbec po prvý krát.
Rebríček bol zostavený podľa prieskumu na vzorke skoro 3000 respondentov, ktorí hodnotili značky podľa niekoľkých kritérií. Tie zahŕňali napríklad to, či zo značky cítiť, že má jasný cieľ a víziu, či produkuje obsah, ktorý by ste zdieľali alebo či ste pri ich reklame zvedavý, čo sa bude diať ďalej.
Nástup technologických brandov naznačuje, že sú publikom vnímané ako platformy pre príbehy iných ľudí. Taktiež navýšili svoje investície aj do tradičných kanálov ako je napríklad televízia. Tak napríklad v súčasnosti beží v americkej televízii reklama na Facebook.
Najviac v roku prepadli 2015 prepadli supermarkety, ktoré úplne vypadli z TOP 20. Najlepším z potravín je Marks & Spencer, ktorý sa nachádza na 22. mieste, zatiaľ čo Morrisons zaznamenal najväčší pád a kompletne vypadol z TOP 100 zo 47. na 111. miesto. Bolo to spôsobené najmä neschopnosťou vyrozprávať koherentný príbeh, čo sa prejavilo aj v jeho 52 percentnom poklese tržieb. Medzi “veľké prepadáky” patrí taktiež Tesco, ktoré sa dramaticky v rebríčku zosunulo a v Apríli ohlásilo najväčšiu stratu v histórii. Práve kvôli tomu boli všetky marketingové aktivity na čas zastavené a začína sa znovu rozbiehať až teraz pomocou TV reklamnej kampane.
Najviac sa spomedzi supermarketov darilo reťazcu Lidl, ktoré sa vyšplhalo na 29. priečku. Bolo to spôsobené aj jeho kampaňou #Lidlsurprises, ktorá bodovala v rebríčku atribútov “cieľ a vízia”.