Kremsa Digital

Aká je budúcnosť firiem na Facebook-u s novým Explore Feed-om?

20.10.2017

Aká je budúcnosť firiem na Facebook-u s novým Explore Feed-om?


Update 21.11.2017 

Podľa najnovších informácií sa niektorým užívateľom na Slovensku už zobrazujú príspevky Facebook stránok aj v News Feed-e (Novinkách). Zamestnancom našej agentúry sa však zobrazujú príspevky Facebook stránok ešte stále v testovanom Explore Feed-e (Prieskumník). Ďalší vývoj udalostí monitorujeme a budeme vás priebežne informovať.


19. októbra nastala na Facebook-u ohlasovaná zmena v podobe presunutia príspevkov Facebook stránok do samostatnej nástenky Explore Feed (Prieskumník). Pre bežného užívateľa Facebook-u to znamená, že keď si chce pozrieť príspevky svojej obľúbenej stránky, ktorej je fanúšikom, bude sa musieť prepnúť do novej nástenky.

Facebook zaradil Slovensko do skupiny krajín, v ktorej túto zmenu zatiaľ iba testuje. Zatiaľ nie je známe ako dlho bude tento test prebiehať, ale už teraz vieme, že Facebook zaradil Slovensko medzi krajiny ako Srí Lanka, Bolívia, Guatemala, Kambodža a Srbsko kde túto zmenu momentálne testuje. Z minulosti však vieme, že skoro všetky takéto testy Facebook-u boli skôr či neskôr aplikované aj pre zvyšok sveta. Aký to bude mať efekt na užívateľov Facebook-u, Facebook stránky a samotný Facebook? V nasledujúcich riadkoch sa pokúsime polemizovať o tom, čo môžeme očákavať od tejto zmeny v budúcnosti.

Facebook ako ho poznáme dnes

Pre drvivú väčšinu z nás sa stal Facebook zdrojom informácií, noviniek a zábavy. Pôvodná myšlienka spájať kamarátov pomocou Facebook-u a ostať v kontakte s najbližšími sa časom pomaly vytratila a nahradila ju myšlienka zdroja noviniek a zábavy (na udržiavanie kontaktu s kamarátmi je teraz predsa Messenger). Facebook si časom uvedomil, že nie je možné ukázať na jednej nástenke aktuálne príspevky všetkých našich priateľov a tak začal používať premyslený algoritmus na zobrazovanie iba tých príspevkov, ktoré sa jednotlivým užívateľom páčia, a o ktoré majú záujem. Tým pádom vytriedil z celkového množstva priateľov len zopár a ukazoval iba ich príspevky spolu s príspevkami stránok, o ktoré mal užívateľ tiež reálny záujem, a s ktorými interagoval. Tým pádom už nešlo o udržiavanie kontaktu s kamarátmi, ale o cielené ukazovanie iba tých vecí, ktoré sa užívateľovi páčia. Facebook sa stal zdrojom zábavy a virálnych noviniek.

Včera sa však Facebook rozhodol vrátiť späť k svojím koreňom (čo ale nebol jeho hlavný dôvod – o tom budeme písať v článku neskôr) a oddeliť Facebook stránky od užívateľov. Tým pádom budeme môcť opäť vidieť viac malých detí, viac exotickej kuchyne na tanieri a viac obrázkov a textov, ktoré nám nič nepovedia.

Facebook stránky boli naopak tie, ktoré prinášali na Facebook kvalitný obsah tvorený ľuďmi, ktorí sa svojmu hobby venovali a rozumeli mu (príspevok od kolegu z práce mi asi nikdy neukáže to, čo mi ukázal Red Bull). Tým, že Facebook rozdelil príspevky na dve časti si budeme môcť vybrať – vidieť viac príspevkov od ľudí, ktorí nás až tak veľmi nezaujímajú, alebo sa presunúť na príspevky od Facebook stránok a tým pádom zavrhnúť priateľov úplne.

Čo urobí bežný užívateľ?

V prvom rade sa bežný užívateľ poteší, že už nemusí vidieť reklamy stránok, o ktoré nemá záujem. Neskôr si však uvedomí, že mu na Facebook-u niečo chýba a už to nie je to, čo to bývalo. Nenájde tam už originálne príspevky bez toho, aby ich už pred tým nejaký jeho dobrý kamarát nelajkol alebo nezdieľal. Ľudia nebudú mať takisto veľký dôvod zdieľať takéto príspevky lebo vidia, že ich už pred chvíľou zdieľal nejaký ich dobrý kamarát.

Reklamy však z ich News Feed-u (Noviniek) nezmiznú. Stále tam budú figurovať platené príspevky, ktoré budú taktisto otravné ako boli aj pred tým. V Explore Feed-e (Prieskumník) však reklamné príspevky nie sú a tak bude mať užívateľ oveľa vyššiu motiváciu sa namiesto zotrvania v News Feed-e (Novinkách) presunúť do Explore Feed-u (Prieskumníka). Tu uvidí namiesto malých detí naopak kvalitný obsah, o ktorý má záujem a bude ho mať navyše bez reklám.

Čo urobia firmy a Facebook stránky?

Firemné stránky s obmedzeným rozpočtom, ktoré momentálne závisia iba od návštevnosti z Facebook-u budú mať ťažké obdobie prežiť, kým sa užívatelia presunú do Explore Feed-u. Takéto stránky, ktoré sa doteraz spoliehali iba na organický zásah budú nútené buď investovať peniaze do plateného zásahu alebo sa zamerať na inú sociálnu sieť (napríklad Instagram).

Firemné stránky veľkých spoločností s veľkými marketingovými rozpočtami budú profitovať z takejto organizačnej zmeny na Facebook-u najviac. Tým, že si aj doteraz kupovali zásah platenou reklamou budú vo svojich aktivitách pokračovať s tým rozdielom, že sa jednoduchšie zbavia nepriamej konkurencie menších stránok.

Je pravdepodobné, že tým, že dopyt po platenej reklame sa zrazu mnohonásobne zvýši, zvýši sa aj cena za reklamu. To ešte viac odradí menšie firmy s malými budgetmi. Keď cena za reklamu stúpne, stránky si budú chcieť udržať rovnaké výsledky aké dosahovali v minulosti a budú nútené zvýšiť výdavky za reklamu na Facebook. Tým pádom budú buď nútení produkovať ešte lepšie a zaujímavejšie príspevky alebo sa budú naopak snažiť minimalizovať stratu na reklame a produkovať agresívnejšie predajné kampane. Tým, že reklamných príspevkov od rôznych Facebook stránok bude zrazu na Facebook-u menej, budú si môcť firmy dovoliť použiť aj takéto agresívnejšie reklamy zamerané čisto na predaj.

Malé firmy bez marketingového rozpočtu na Facebook reklamu pomaly z Facebook-u vymiznú, pretože nebudú mať dôvod produkovať príspevky pokiaľ sa užívatelia nepresunú z News Feed-u (Noviniek) do Explore Feed-u (Prieskumníka).

Keď sa užívatelia eventuálne presunú do Explore Feed-u, hodnota fanúšika stránky mnohonásobne stúpne (keďže v Explore Feed-e sa zobrazujú príspevky čisto organicky). Reklama na získavanie fanúšikov na stránku od včerajšieho dňa stratila akýkoľvek význam, pretože načo zbierať fanúšikov na stránku v News Feed-e keď sa príspevky stránky zobrazujú v Explore Feed-e.

Čo urobí Facebook ?

Facebook urobil presne to čo by urobil hocikto iný na jeho mieste. Načo má zadarmo ukazovať zlé príspevky svojím klientom, keď si za ne môže vypýtať peniaze? Tým pádom sa zvýši kvalita príspevkov, ktoré sa ukazujú jeho klientom a zároveň na tom ešte aj zarobí.

Je ale otázne ako na to zareagujú samotní užívatelia, ktorí si už zvykli na príspevky od stránok, a ktoré sa začnú z Facebook-u pomaly vytrácať. Facebook si skôr či neskôr tento fakt uvedomí a zjednoduší prechod užívateľov medzi Explore Feed-om a News Feed-om. Taktiež je pravdepodobné, že Facebook povolí platenú reklamu aj na Explore Feed-e. Je možné, že Facebook neskôr povolí aj funkciu zobrazovania príspevkov stránky pre užívateľov aj v News Feed-e (niečo v štýle Follow this).

 

Ak potrebujete pomôcť so spravovaním sociálnych sietí, napíšte nám na office_sk@kremsa.com. Radi vám pomôžeme a poradíme.

Naše aktivity v oblasti správy sociálnych sietí nájdete na https://kremsa.sk/service/social-networks/.





Komentáre






Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia