Kremsa Digital

Pinterest: marketingový nástroj s obrovským potenciálom

14.03.2023

Pinterest: marketingový nástroj s obrovským potenciálom

846 500 – presne o toľko potenciálnych slovenských zákazníkov prichádzate, ak ignorujete Pinterest. Napriek tomuto vysokému číslu ho však využíva pomerne málo slovenských firiem. Prečítajte si, čo odlišuje Pinterest od ostatných sietí a ako ho môžete využiť vo svojom podnikaní.

Kým FB a Instagram klesá, Pinterest rastie

Pinterest je sociálna sieť zameraná na vizuálny obsah (fotografie, obrázky, videá). Na prvý pohľad pripomína Instagram, no funguje odlišne. Väčšina ľudí ho používa v prvom rade na to, aby získali inšpiráciu a dozvedeli sa niečo nové, až potom na zábavu.

Začiatkom r. 2023 ste mohli na Pintereste osloviť svojimi produktmi a službami 846 500 Sloveniek a Slovákov. Pre porovnanie – na Instagrame ich bolo 1,45 mil. a na Facebooku 2,5 mil. V oboch prípadoch ich počet oproti minulému roku poklesol o 100 000, pokým počet slovenských používateľov Pinterestu stúpol o 164 000.

Takmer tri štvrtiny z nich tvoria ženy, mužov je takmer štvrtina (zvyšok neuviedol pohlavie – pozri graf). Oproti r. 2022 sa tento pomer zmenil len o desatiny %. Všetky dáta platia pre vek 13 a viac rokov, keďže to je podmienka pre založenie účtu.

 

 

Ak cielite na zákazníkov zo zahraničia, určite vás poteší, že v okolitých štátoch sú počty ešte vyššie – Pinterest používa 1,48 mil. užívateľov v Česku a Maďarsku, 1,67 mil. v Rakúsku, 4,22 mil. v Poľsku a 15,12 mil. v Nemecku. Celkovo ide o cca 433 mil. používateľov celosvetovo (júl 2022). 

Vaša online výkladná skriňa

Príspevkom na Pintereste sa hovorí piny. Piny môžete vytvárať nahrávaním obsahu priamo zo zariadenia (smartfón, tablet, PC). Takisto môžete preberať piny od iných užívateľov alebo si ukladať vo forme pinov obrázky a videá priamo z internetu. Z pinov potom môžete vytvárať kolekcie (nástenky) zamerané na rôzne témy. 

Na rozdiel od Instagramu vám dáva Pinterest do rúk silnú zbraň – do popisov pinov môžete vkladať klikateľné odkazy. Tým pádom môžete odkazovať priamo na svoje produkty, ich kategórie alebo blogové články.

Najpopulárnejšie sú piny týkajúce sa cestovania, zdravia a wellness, DIY (urob si sám), ženskej módy, krásy, jedla a nápojov či piny s motivačnými citátmi. Napriek štatistikám teda určite neplatí, že je Pinterest zameraný iba na ženy. 

Formáty pinov sú podobné ako príspevky na Facebooku a Instagrame. Môžete pridať jeden obrázok alebo video, prípadne viac obrázkov v statickej forme alebo vo forme posuvného karuselu. Ďalej máte na výber z tzv. idea pins, čo je formát podobný príbehom (stories) na Instagrame s max. 20 stránkami v jednom príspevku. Pomocou collection pins môžete vytvárať kolekcie produktov priamo s preklikom na produktové stránky svojho webu. 

Samostatnou kapitolou sú tzv. rich pins, ktorých popis môžete obohatiť o dodatočné dáta. Máte na výber z rich pins pre recepty (zobrazujú napr. zoznam surovín, čas varenia či hodnotenie), produkty (cena, dostupnosť atď.) alebo články (titulok, popis, autor). Ide teda o podobný princíp ako v prípade rich snippets, ktoré používa Google vo výsledkoch vyhľadávania. 

Pri rich pins čerpá Pinterest dáta priamo z vášho webu, takže ak zmeníte napr. cenu produktu u vás na webe, zmení sa aj v príslušných rich pinoch. 

V niektorých krajinách sú dostupné aj try on pins. V rámci nich môžete pomocou kamery smartfónu a rozšírenej reality vyskúšať, ako by vyzeral napr. nový nábytok vo vašej obývačke alebo nový rúž či make-up priamo na vašej tvári.

Za reklamu zaplatíte menej ako inde

Podobne ako na Facebooku či Instagrame, aj na Pintereste môžete využiť platenú reklamu založenú na systéme PPC (pay per click – teda platíte za kliknutia). 

Reklamné formáty sú takisto podobné. Propagovať môžete statické piny s obrázkom alebo videom, karusely či kolekcie. Populárne sú tiež už spomínané idea pins podobné príbehom na Instagrame. Osobitnou kapitolou sú shopping ads, v rámci ktorých môžete propagovať jednotlivé produkty z vášho obchodu, alebo vytvárať a propagovať celé kolekcie (napr. oblečenie na letnú dovolenku).

Pri vytváraní reklamnej kampane máte na výber z rôznych cieľov, napr. dosiahnutie konverzie, zobrazenie videí, zvýšenie povedomia o značke a pod. Na „ladenie“ reklám máte k dispozícii dáta z analytiky, napr. o najúspešnejších pinoch, demografii, kliknutiach na odkazy či počtoch zobrazení web stránky. Samozrejmosťou je aj meranie konverzií, ktoré poznáte napr. z FB alebo Instagramu. 

Najsilnejšou zbraňou pri reklamách na Pintereste je remarketing. V rámci neho si môžete vytvárať publiká na základe rôznych kritérií a úrovne interakcie so svojím obsahom. Ak niekto klikol na váš pin, navštívil v minulosti váš web alebo sa prihlásil na odber newslettra, môžete mu zobraziť reklamy šité na mieru práve pre neho (napr. dať mu exkluzívnu zľavu na tovar, ktorý chcel kúpiť).

Správnou kombináciou remarketingu a merania konverzií budete môcť na Pintereste dosiahnuť omnoho nižšiu cenu za konverziu ako na iných soc. sieťach.

Pinterest má veľký potenciál, využite ho

Hoci sa o Pintereste v našich končinách príliš nehovorí, nemali by ste ho ignorovať. Počet slovenských používateľov, a teda aj vašich potenciálnych zákazníkov, z roka na rok rastie a už budúci rok ich môže byť milión. 

Potenciál Pinterestu ako marketingového kanála je ešte vyšší, ak zoberiete do úvahy nízku konkurenciu. Nezabúdajte ani na výhody v podobe klikateľných odkazov, vyhľadávania cez kľúčové slová a ďalších funkcií. Ostatné soc. siete ich buď neponúkajú, alebo ponúkajú iba v obmedzenej miere. 

V ďalšom článku vám dáme konkrétne tipy, ako využijete Pinterest v biznise.





Komentáre

Comments are closed.






Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia