Kremsa Digital

Ako vytvárať zaujímavé fotografie na sociálne siete a webstránky

20.04.2018

Ako vytvárať zaujímavé fotografie na sociálne siete a webstránky

Dobrý obrázok vie povedať viac ako tisíc slov. Okrem svojho príbehu však správny obrázok na webe môže zároveň aj prilákať pozornosť a podporiť predaj. Aj preto sú kvalitné fotografie veľmi žiadanou súčasťou online sveta.

V dnešnej dobe má možnosť fotografovať skoro každý. Stačí iba vytiahnuť mobil z vrecka, stlačiť to správne tlačidlo, ďalším kliknutím pridať filter a svoj výtvor vypustiť na internet. Kto by si to pred 30 rokmi pomyslel, že robenie a zdieľanie fotografií bude také jednoduché!

Aj keď sme denno-denne (nielen) na internete vystavení veľkým množstvám obrázkov, iba málokto z nás vie posúdiť kvalitu fotografie. Väčšinou niečo, čo sa nám v danom okamihu páči, odfotíme, zavesíme to na Facebook a úspech fotografie hodnotíme podľa dosiahnutého počtu likeov od našich kamarátov. Často to tak býva aj pri fotografiách na firemných sociálnych profiloch, podľa ktorých užívatelia častokrát súdia hodnovernosť a profesionalitu samotnej firmy. Preto by sme vás chceli v tomto článku aspoň čiastočne oboznámiť s tým, od čoho závisí kvalita fotografie a čo by mala dobrá fotka obsahovať.

Fotografia pochádza z gréckych slov fós (svetlo) a grafis (štetec), čo vo voľnom preklade znamená maľovať svetlom. Svetlo je naozaj jedným z najdôležitejších prvkov fotografie, no dobrá fotografia by sa mala dokonale vyhrať nielen so svetelnými prvkami, ale aj so štruktúrou obrázku (kompozícia). V každom prípade dobrá fotografia by mala u ľudí vyvolať emóciu. Niekedy aj technicky zle prevedená fotka, ktorá vyvolá silné emócie, môže ostať v pamäti, a tým pádom sa stáva úspešnou. Zamerajme sa však na to, ako robiť a podľa akých kritérií posudzovať technicky správne fotky.  

Nejde o predmet fotografie

Fotografia je umenie, ktoré nie je iba o danom predmete. Predmet, ktorý sa snažíme na fotke ukázať je tam iba preto, aby podporil alebo vytvoril štruktúru fotky. Nikdy nie naopak. Skutočný predmet fotografie je preto irelevantný.

Dobrá fotka by nemala vychádzať z myšlienky typu: “Potrebujem urobiť reklamu na svoj produkt, takže si ho položím na múrik pri Dunaji a odfotím z polmetrovej vzdialenosti.” Produkt potom zakrýva polovicu fotky a pozadie dotvára rieka a bratislavský hrad. Tvorenie takejto fotky by malo prebiehať skôr takto: „Toto je pekný výhľad na bratislavský hrad. Keby som tu bol pri východe slnka a slnko by sa odrážalo od hladiny Dunaja, bolo by to ešte krajšie. Takýto výhľad by som ešte mohol spestriť položením produktu na múrik a tým by som urobil fotku zaujímavejšou.“

Kompozícia

Keď vytvárate fotografiu, zabudnite na malé detaily a vylúčte všetko, čo priamo neprispieva k obrázku. Jediné, na čom záleží pri vytváraní fotografie, sú výrazné, široké črty. Ide o fotografiu, nie o obraz. Detaily sa ukážu samé.

Predmet fotografie neumiestňujte do stredu fotografie. Pamätáte si na obrázky, ktoré často kolujú na internete – jednofarebný obrázok je rozdelený v strede rovnou čiarou a vám sa zrazu zdá, že horná a dolná farba sú rozdielne? Je to optický klam, ktorý funguje aj pri fotografiách. Preto sa snažíme predmet fotografie vždy umiestniť pozdĺž tretinových čiar tak, ako je ukázané na fotke. Voľné miesto na fotke potom vypĺňame inými a menej dôležitými prvkami.

 

Štrukturovaná fotografia

Členenie fotografie pozdĺž tretinových čiar. Fotografia od Trey Ratcliff.

 

Keď sa pozeráme na fotku, naše oči sú podvedome priťahované čiarami a výraznými farbami. Pomocou čiar a farieb viete ovplyvniť to, ako sa budú ľudia pozerať na vašu fotku. Takéto prvky preto nechceme umiestňovať do rohov fotky, kde by nás pohľad viedol z fotky von.

 

Línea vo fotografii

Cesta na fotografii priťahuje pozornosť a prevedie pohľad celým obrázkom. Fotografia od Pierre Metivier.

 

Symetrie a vzory tiež priťahujú pozornosť. Vynikajúci spôsob ako ich využiť je, že ich rozbijete. Napríklad v tomto príklade pridaním koša na odpadky vpravo dole (keby ste sa ale chceli zamerať na samotný kôš, prípadne ho nahradiť iným vaším produktom, lepšie by ho bolo umiestniť pozdĺž tretinový čiar, ako sme spomenuli vyššie, a nie do rohu fotky).

 

Symetria vo fotografii

Symetria je rozbitá košom umiestneným v rohu fotografie. Fotografia od Fabia.

 

Svet, aký vnímame my, má tri dimenzie. Fotografia má iba dve. Preto by malo vyobrazené prostredie fotografie vyjadrovať hĺbku, ktorá predstiera práve túto tretiu dimenziu. Hĺbku vieme do fotografie pridať pomocou objektov v popredí, v strede a v pozadí, alebo zámerným prekrývaním objektov. Ak neviete či dané prostredie bude vyzerať na fotke dobre, pozrite sa naň iba jedným okom. Ak sa vám zrazu zdá prostredie nudné, bude nudná aj výsledná fotografia.

 

Sceneria

Hĺbka scenérie. Fotografia od Jule Berlin.

 

Svet je plný objektov, ktoré môžu vytvoriť prirodzený rám. Napríklad stromy, budovy alebo kopce sú ideálne prvky na umiestnenie pozdĺž okrajov fotografie. Tieto potom môžu pomôcť separovať a vyzdvihnúť hlavný predmet fotografie od okolitého sveta. Výsledkom je tak ostrejší predmet fotografie, ktorý automaticky púta pozornosť.

 

Prirodne ramovanie vo fotografii

Prírodné rámovanie. Fotografia od Nina Fosdick.

Záver

V dnešnej dobe už sa už nemusíme báť pri fotení experimentovať. Stačí cvaknúť a výsledok ihneď skontrolovať na displeji. Experimentovanie s kompozíciou sa zmenilo z pomerne drahého luxusu na pomerne lacnú zábavu. Využite to a experimentujte. Kým nápad nevyskúšate, neviete, či funguje.





Komentáre






Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia