Kremsa Digital

Outsourcovať online marketing digitálnej agentúre alebo si radšej vytvoriť vlastný inhouse tím?

10.08.2018

Outsourcovať online marketing digitálnej agentúre alebo si radšej vytvoriť vlastný inhouse tím?

Nedalo sa nám nepovšimnúť si, že v poslednej dobe veľa firiem a digitálnych agentúr hľadá ľudí na online marketing. Aj my sme hľadali a hľadáme. O tom, akého človeka hľadať a ako nájsť toho správneho zamestnanca, však písať nechceme (možno v ďalšom blogu). Skôr nás zaujala a, popravde, aj trošku vystrašila otázka nášho dlhoročného klienta. Ten chcel vedieť, aký je rozdiel a aké výhody a nevýhody so sebou nesie najať človeka na online marketing v rámci firmy (inhouse) oproti outsourcingu služieb digitálnej agentúre. A keďže náš klient je náš pán a kamarát zároveň, pripravili sme 24-stranovú prezentáciu a keď nastal deň D, predstúpili pred vedenie spoločnosti porozprávať o tom, prečo nás majú a prečo by nemuseli vymeniť za interného človeka. Každá serióznejšia spoločnosť takejto otázke v minulosti čelila, alebo čeliť ešte len bude. Spoločnosti s vyšším rozpočtom si v takomto prípade (podobne ako náš klient) zaplatia agentúru, aby im pripravila prezentáciu, a tie s nižším rozpočtom si môžu prečítať práve tento článok.

V rozhodovaní sa pre a proti outsourcingu služieb agentúre oproti vytvoreniu vlastného interného online marketingového tímu stoja vždy na čele ciele spoločnosti. Je online marketing krátkodobým riešením (dúfame, že nie), alebo dlhodobou stratégiou? Akú prioritu u vás zohráva online? Máte priestor na vytvorenie nového interného tímu? Ako by takýto tím zapadol do hierarchie spoločnosti?

Každej spoločnosti vyhovuje niečo iné, každá má iné ciele a disponuje inými prostriedkami. Preto sa nedá jednoznačne povedať, či vytvorenie vlastného inhouse tímu je lepšie ako outsourcing práce digitálnej agentúre. Zásadné výhody a nevýhody inhouse ľudí vs digitálnej agentúry vidíme práve v expertíze a efektívnosti.

Expertíza

Agentúra

Tím digitálnej agentúry väčšinou pozostáva z jednotlivých špecialistov s expertízou na konkrétny segment online marketingu. Ak vaša spoločnosť potrebuje spravovať sociálne siete, digitálna agentúra vám vie poskytnúť špecialistu, ktorý je odborníkom práve na sociálne siete. Ak potrebujete online reklamu, agentúra vám vie poskytnúť PPC špecialistu, ktorý vám vyšminkuje vaše reklamy lepšie ako Zuzana P. svoje mihalnice. Takíto experti väčšinou pracujú iba vo svojej oblasti, neustále sa vo svojom obore vzdelávajú, disponujú aktuálnymi informáciami a poznajú najnovšie trendy. Náplňou ich práce je neustála kontrola klientského účtu.

Jednou z nevýhod outsourcingu služieb digitálnej agentúre je, že takýto expert má väčšinou na starosti viacerých klientov a vy sa pre neho stanete iba ďalším číslom v jeho štatistikách. Komunikácia s agentúrou tiež nemusí prebiehať vždy úplne na jednotku. Vy poviete account manažérovi, ten vás úplne nepochopí, povie si svoje PPC špecialistovi a z reklamy na jablká je zrazu reklama na kiwi.

Inhouse

Na rozdiel od agentúry nemá inhouse tím až taký priamy prístup k prvotriednym informáciám, ako majú ľudia v agentúre (každá väčšia agentúra má svojho accounta v Google alebo Facebook a má prístup k informáciám, ktoré iné firmy nemajú). Expertíza inhouse tímu preto väčšinou mierne zaostáva. Inhouse tím býva tiež pomerne malý, a tak sa ľudia väčšinou nemajú s kým poradiť v prípade nejasností.

Na rozdiel od agentúry inhouse zamestnanci hrajú iba za jeden tím, a tak majú väčší vzťah k danému produktu alebo značke. Majú viac informácií o danom segmente a trhu. Zamestnanci tiež presne vedia aká je firemná kultúra a akým smerom sa chce značka uberať.

digitalna agentura vs inhouse tim

Efektivita

Agentúra

Digitálne agentúry majú na rozdiel od iných firiem bližšie k online svetu. Či už je to priamy kontakt s Gúglom, Fejsbúkom, alebo rôznymi influencermi, digitálne agentúry sú na internete ako ryby vo vode. Majú prístup k workshopom, reklamným možnostiam v beta verziách, alebo nie voľne prístupným štatistikám. To zaručuje aj zvýšenú efektivitu ich práce. Môžu poskytnúť služby a know-how, ku ktorým by si iné firmy hľadali cestu iba veľmi ťažko.

Digitálne agentúry väčšinou fungujú na báze deadline-ov. Tak síce fungujú aj iné firmy, ale ruku na srdce, koľkokrát sa implementoval interný projekt načas? Keď ide o službu pre inú firmu, termíny sa prostie plnia a plniť budú. V rámci firmy to predsa až tak veľmi nevadí, hlavne, že si všetci vieme odôvodniť, prečo sa to nestihlo (najlepší argument z našich skúseností stále je ten, že sme pracovali na projekte pre klienta).

Outsourcing služieb digitálnej agentúre sa tiež oplatí, ak ide o krátkodobé riešenie. Firme sa neoplatí hľadať, najímať a potom prepúštať zamestnanca, ak ide o 5-mesačný online projekt.

Tým, že agentúra disponuje celým tímom rôznych expertov, je pre agentúru ľahké a časovo nenáročné expandovať poskytované služby o prípadné ďalšie služby, najmä ak ide o krátkodobú aktivitu zo strany klienta (napríklad vytvorenie novej landing page, alebo k správe reklám prihodiť aj správu sociálnych profilov).

V digitálnych agentúrach pracujú väčšinou ľudia kreatívni, ktorí radi skúšajú ich crazy nápady. V klientskych firmách sa pracovníci naopak iba sporadicky priklonia k netradičným a neodskúšaným nápadom (pretože keď to náhodou nevyjde, prídu o prácu). Preto agentúry väčšinou podstupujú väčšiemu riziku a tým vzniká klientovi aj možnosť vyššieho zisku.

Nevýhodou pri outsourcingu práce agentúre je vyšší poplatok za odvedenú prácu.

Inhouse

Pri inhouse tímoch je výhodou, že projekty väčšinou nemajú časové obmedzenia, alebo aj keď majú a deadline sa nestihne, nie je to až taký veľký prúser. To znamená, že inhouse zamestnanci majú viac času na implementáciu projektu. Ak sa však vyskytne úloha, ktorá má vysokú prioritu, interný zamestnanec je schopný ju uprednostniť a urobiť ju urgentne. V agentúrnom svete majú väčšinou všetky úlohy prioritu a tak bude tá vaša iba ďalšou v poradí. Výhodou inhouse tímu je tiež nižšia dlhodobá cena za odvedenú prácu.

Nevýhodami inhouse tímu sú, ako sme už písali, nízka miera rizika, ktoré sú ľudia ochotní podstúpiť a nízka efektivita v porovnaní s časovým prevedením. Najväčšou nevýhodou však stále ostáva, že keď sa niečo pos**e, tak vinu nemožno hodiť na agentúru.

online marketing digitalna agentura

Kedy je čas outsourcovať?

Seth Godin vo svojej knihe The Dip opisuje, ako a prečo treba s niektorými vecami v živote jednoducho skončiť. Či už je to fajčenie, čítanie knihy, ktorá nás nebaví, alebo projekt, ktorý nemá výsledky. Niekedy treba s aktivitou, ktorá nemá potenciál, skončiť a venovať svoj čas a úsilie iným veciam, ktoré majú väčší zmysel a perspektívu, a netreba zbytočne predlžovať svoje trápenie.

Rovnako je to aj s outsourcingom služieb digitálnej agentúre. Ak váš online predaj dlhodobo zaostáva za vašou konkurenciou, netreba to zbytočne trápiť, ale radšej ho zveriť do rúk expertom. Ak váš tím nedisponuje dostatočnou znalosťou daného online prostredia, alebo nemá dostatočné skúsenosti v danom odbore, je lepšie poradiť sa s expertami. Máte kreatívny handicap? Rozsah vašich prác má nestabilný charakter (raz je toho veľa a raz málo)? Príde vám, že implementácia nových projektov u vás trvá celú večnosť? Toto všetko sú dôvody na zamyslenie, či nie je lepšie outsourcovať vašu prácu digitálnej agentúre. Sme tu pre vás.  





Komentáre






Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia