Túžite vidieť viac organických návštev na Vašej stránke? Stavíme sa, že určite áno, pretože na organickej návštevnosti bezpochyby záleží a mala by tvoriť aspoň 60 percent zo všetkých zdrojov návštevnosti. Otázka je, ako najrýchlejšie prinútite Google, Bing alebo iné vyhľadávače, aby zobrazovali Vašu novú stránku alebo blog? V zásade máte dve možnosti. Tá prvá je trošku zdĺhavá a vyzerá asi takto – sadnete si a čakáte kým sa to prirodzene stane. Tá druhá zase vyžaduje viacej úsilia, ale vie to zariadiť takmer okamžite a vy sa môžete ďalej sústrediť na veci ako sú konverzie, zlepšovanie komunikácie na sociálnych sieťach a samozrejme písanie a tvorenie obsahu.
Najlepšie je, pustiť sa do umožnenia indexovania stránky okamžite a mať potom viac času na budovanie publika. Ak s tým súhlasíte, tak sa poďte s nami pozrieť na 11 jednoduchých vecí, ktoré môžete urobiť hneď dnes a umožniť vyhľadávačom zobrazovať Vašu stránku čím skôr.
Krok 1: Pochopte ako fungujú vyhľadávače
Vyhľadávače sú založené na zložitých algoritmoch, ktoré sledujú množstvo údajov, správanie stránky a jej návštevníkov a potom z toho vyčarujú pozíciu, na ktorej Vás zobrazia. Ale základný proces nie je tak náročný na pochopenie.
V samej podstate sa vyhľadávače spoliehajú na takzvaných spiderov/botov – pár bitov počítačového kódu, ktorý vysiela každý vyhľadávač, aby prehľadal web. Práca tohto bota je poobzerať sa po novom obsahu na webe a zistiť, čo je zač. Nový obsah môže byť napríklad nová stránka na existujúcom portáli, zmena na existujúcej web stránke alebo kompletne nová stránka alebo blog.
Ak sa vrátime do divokých časov, keď web bol len v plienkach, tak boti webových prehliadačov neboli taký múdri ako sú v týchto dňoch. Dnes už nemôžete prinútiť bota indexovať a hodnotiť Vašu stránku len podľa počtu kľúčových slov, ktoré sa objavia na Vašej stránke alebo v jej kóde.
A kľúčové slovo nemusí byť dokonca ani v tele Vašej stránky. Veľa ľudí sa dokonca spoliehalo na to, že dáva desiatky až stovky variácií mien svojej najväčšej konkurencie do meta-tagov na stránke. Tieto časy sú už našťastie dávno preč.
V súčasnej dobe, by ste za takýto prístup ku kľúčovým slovám boli skôr penalizovaný ako odmenený. A meta-tagy už ani nie sú súčasťou algoritmu, ktorý prehľadáva stránku, ale stále majú svoj dôvod prečo by sme ich mali používať.
Dnes je Google viacej zameraný na celkový UX Vašej stránky a úmysly návštevníka – či chce niečo kúpiť, stiahnuť alebo sa len dozvedieť. Na kľúčových slovách taktiež stále záleží a sú tu aj iné faktory ako napríklad kvalita referral linkov, odkiaľ návštevnosť prichádza, aktivita a prezencia na sociálnych sieťach a takisto kvalitný a platný kód na Vašej stránke.
Žiadny z vyššie spomínaných faktorov však nezohráva žiadnu rolu, ak botom nepoviete, že majú začať indexovať Vašu stránku. Indexovanie znamená zbieranie a spracovanie dát zo stránok. Všímajú si takmer všetko. Od kódu, obsahu až po kvalitu referencií a návštevníkov. Toto všetko spracujú podľa ich hodnotiacich kritérií a následne odošlú vyhľadávaču.
Toto je indexovanie. Keď užívateľ príde na vyhľadávač a hľadá informácie, ktoré sú relevantné k Vašim kľúčovým slovám, tak algoritmus začne pracovať a rozhodne, na ktorej pozícii zobrazí Vašu stránku v závislosti od hodnotenia ostatných relevantných stránok.
Toto je krátke zjednodušené vysvetlenie ako Google nájde, analyzuje a indexuje nové, ale aj už existujúce stránky. Ostatné vyhľadávače používajú tiež podobné spôsoby a procedúry. Každý má však vlastný know-how na svoj algoritmus.
Ak ste len nedávno vypublikovali svoju stránku, určite ste sa ju už pokúšali vyhľadať pomocou Googlu. Najjednoduchším spôsobom ako ju nájsť, je vložiť jej adresu v takejto podobe do Googlu – site:domain.com. Ak vie, že existuje a už ju raz crawloval a indexoval, tak ju určite nájde. Ak nie, tak Vám povie, že nenašiel nič.
Krok 2: Pridajte blog
Prečo potrebujete blog? Je to jednoduché: blog je ťažko-pracujúca SEO mašina. Jeho obsah sa crawluje a indexuje rýchlejšie ako len statická stránka. V skutočnosti, stránky s blogmi sú o 434% viac indexovanejšie ako tie bez nich,
Blogy taktiež prinášajú dodatočnú návštevnosť. Firmy, ktoré majú aj blog, generujú o 55% viacej návštevnosti (zdroj HubSpot). A blog naozaj funguje pre akýkoľvek druh biznisu alebo priemyslu. Napríklad 61% online nákupcov už niečo kúpili na základe odporúčania bloggerov.
Nebojte sa začať s blogom. Síce vyžaduje permanentné úsilie – musíte stále písať, hľadať témy, informácie alebo fotky – ale jeho prevádzka na pravidelnej báze prináša odmenu a naozaj za to stojí. Nemusíte blogovať každý jeden deň – hoci 82% denne blogujúcich marketérov hovorí, že im to aj denne prináša zákazníkov.
Ak máte e-shop, tak blogovanie nemusí byť až tak komplexné a náročné. Stačí písať o nových produktoch, pridávať kvalitné fotky a linky na produktové stránky. Toto pomáha produktovej stránke byť lepšie crawlovaná a indexovaná.
Krok 3: Použite Robots.txt
Ak nie ste expert v kódení alebo developer, môže Vám tento krok znieť čudne a náročne. Stačí sa však pozrieť medzi súbory na Vašej doméne a určite tam jeden takýto súbor nájdete.
Robots.txt by mal byť uložený v root priečinku zdroja stránky. Tento textový súbor dáva jasné inštrukcie botom o tom, ktoré stránky majú crawlovať a indexovať a od ktorých by sa zase mali držať ďalej. Keď boti nájdu tento súbor na novej doméne, tak najprv prečítajú inštrukcie vnútri a potom začnú podľa neho prehľadávať stránku.
Môžno sa pýtate, prečo by som mal chcieť, aby boti neprehľadali niektoré časti môjho webu? Napríklad v tom prípade, ak máte dve stránky, ktoré majú rovnaký obsah. To sa môže stať ak testujete viacero dizajnov, ale obsah ostáva rovnaký. Duplicitný obsah je zvyčajne problémom pre SEO a preto jedným zo spôsobov ako sa mu vyvarovať je nainštruovať botov pomocou súboru robots.txt.
Ak sa tento súbor na Vašom FTP nenachádza, tak si ho jednoducho vytvorte v textovom editore. Alebo ak máte wordpress, tak si nainštalujte Yoast`s SEO plugin. Pri vytváraní tohto súbora treba byť viacej opatrní lebo je ľahké sa pomýliť, keď neviete poriadne, čo robíte.
Môžete si dopomôcť nástrojom priamo od Googlu, aby ste sa uistili, že ste si svoj textový súbor správne nakódili.
Krok 4: Pripravte si stratégiu pre Váš obsah
Takáto stratégia nie je nevyhnutnosťou, ale má svoj blahodárny vplyv na pokoj v duši, synchronizáciu marketingových aktivít a efektivitu napĺňania KPIs. Ževraj iba 44 percent z B2B marketérov má takúto stratégiu aj reálne napísanú.
Okrem vyššie spomínaných benefitov je obsahová stratégia dôležitá aj pre indexovanie stránky. Pýtate sa ako alebo vlastne čo tá stratégia je? To, čo stratégia definuje, záleží len od Vás a od druhu Vášho biznisu. Môže obsahovať stratégiu na tvorenie nových produktových alebo informačných stránok na Vašom webe, témy blogov alebo plán komunikácie na sociálnych sieťach.
Podľa štatistík HubSpotu je zjavné, že marketéri, ktorí tvoria obsah prostredníctvom blogov, generujú až 13x viac ROI. V stratégii by ste mali reagovať na hodnotné, užitočné a zaujímavé témy, ktoré pred Vami stoja alebo chcete aby pred Vami stáli. A keď sa jej budete poctivo držať, tak si to Vaši zákazníci isto všimnú a budú na to pozitívne reagovať.
Napísanie takejto stratégie nemusí byť komplexné a obtiažne. Stačí nasledovať tieto základné body:
- Aké sú Vaše ciele? – Špecifikujte tzv. “SMART goals” a to, ako budete merať Váš progres.
- Aké je Vaše cieľové publikum? – Profily zákazníkov a brand personas sú základom pochopenia Vášho publika a toho čo chce.
- Aký obsah budete vytvárať? – Musíte sa najprv uistiť, že dodávate taký typ obsahu, o ktorý má publikum naozaj záujem.
- Kde bude obsah publikovaný? – Samozrejme, že budete hostiť vlastný obsah na Vašej vlastnej stránke, ale možno chcete zasiahnuť publikum aj cez iné platformy akými sú napríklad Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube alebo Slideshare. Dôležité je vsadiť kartu aj na blogerov.
- Ako často budete publikovať Váš obsah? – Je oveľa lepšie vyprodukovať pravidelne jeden kvalitný článok za týždeň ako ich denne chŕliť a potom zrazu mesiac nič.
- Aký systém budete používať pre publikovanie? – Publikačné systémy sú v zásade len opakovače rutiny a posledným nástrojom k splneniu úlohy. Pomáhajú však ušetriť čas a napísať článok oveľa rýchlejšie. A všetko, čo Vám pomôže publikovať obsah rýchlejšie je predsa dobré. Ak ste o takýchto nástrojoch ešte nepočuli alebo si neviete vybrať, tak tu je dobrý prehľad.
Raz, keď už máte takúto stratégiu nastavenú, bude pre Vás jednoduchšie publikovať skvelý obsah v konzistentnom pláne, čo pomôže Vašej stránke, aby bola rýchlejšie indexovaná.
Krok 5: Vytvorte si mapu stránky
Už ste určite niekedy v živote videli názov “Mapa stránky” alebo “Sitemap“, ale možno ani neviete, na čo to v skutočnosti slúži. Tu je definícia, ktorú nám ponúka Google:
Takže “Mapa stránky” je v podstate list všetkých stránok na Vašom webe v XML formáte. Jej primárna funkcia je dať vyhľadávačom vedieť, či sa na Vašej stránke niečo zmenilo. Pravdepodobne viditeľnú prítomnosť “mapy stránky” vyhľadávače nezohľadňujú pri vyhľadávaní, ale pomôže im ju indexovať rýchlejšie.
Ak teda pridávate nové produkty do Vášho e-shopu a každý z nich má vlastnú produktovú stránku, je dobré aby ste mali sitemapu a Google to vedel rýchlo zachytiť. Taktiež to platí pre stránky médií, ktoré publikujú denné správy.
Najľahšia cesta ako si vytvoriť “mapu stránky” vedie cez pluginy. Vo wordpresse je asi najlepší tento: Google XML Sitemaps plugin. Medzi ostatné sitemap nástroje patrí napríklad XML Sitemaps Generator alebo klasický Google Webmaster Tools (Search Console)
Pre použitie Google Webmaster Tools nasledujte tieto kroky:
Kliknite na “Add a Property”.
Nasledujte ďalšie inštrukcie Googlu a pridajte HTML súbor, ktorý Vám vytvoril, na Vašu stránku, aby si Google overil, že je naozaj Vaša a dokázal si ju spárovať. Dá sa to aj pomocou Google Analytics.
Keď ste už dostali Vašu stránku do Google Webmaster Tool, pozrite sa na jeho pracovnú plochu a v pravom stĺpci kliknite na “Crawl” a ďalej na “Sitemaps” a potom v pravom hornom rohu kliknite na “Add/Test Sitemap.”
Krok 6: Nainštalujte si Google Analytics
Určite viete, že potrebujete prístup aspoň k tým najzákladnejším dátam o Vašej stránke. Ak chcete zabiť viacej múch naraz, použite analytický nástroj od Googlu, ktorý sa príznačne volá Google Analytics.
Prítomnosť Analytics kódu na Vašej stránke dáva vyhľadávačom vedieť, že Vaša stránka sa nachádza na webe a je živá. Aj na základe prítomnosti Google Analytics začínajú boty Váš web crawlovať a indexovať. Keď si s GA budete už trošku rozumieť, môžete sa posunúť ďalej a začať nastavovať ciele a sledovať konverzie.
Krok 7: Submitnite URL vyhľadávačom
Najrýchlejším spôsobom je urobiť to priamočiaro a zaregistrovať URL Vašej stránky priamo do vyhľadávačov. Ešte pred tým ako to urobíte, by ste mali vedieť, že na internete koluje množstvo dohadov o tom, či je táto metóda účinná a či naopak nemôže poškodiť stránke.
Podľa nás je názor o poškodení mylný, ale najlepšie ako submitnúť stránku vyhľadávaču, je priamo cez jeho nástroj. Google má na to Webmaster Tool a Bing s Yahoo má na to tiež vlastný nástroj.
Krok 8: Vytvárajte a aktualizujte stránky a profily na sociálnych sieťach
Máte už založené kontá na sociálnych médiách pre Vašu stránku alebo blog? Ak ešte nie, určite sa poponáhľajte. Ak aj nechcete začať s niektorou sociálnou sieťou hneď alebo vôbec, oplatí sa aspoň zaregistrovať a zabezpečiť si tak unikátne meno a url adresu, aby Vám ju v budúcnosti nikto nemohol zobrať.
Vyhľadávače taktiež reagujú na signály zo sociálnych sietí. Tieto signály môžu popohnať robotov, aby prehľadali Vašu stránku a zaindexovali ju. Taktiež Vám pomôžu zlepšiť ranking stránky vo vyhľadávaní ak sa na sociálnych sieťach o Vás veľa hovorí alebo ak sa ľudia z nich preklikávajú priamo na web stránku.
Je jasné, že solídny social marketing pomáha budovať offpage SEO a zároveň Vám ponúka možnosť ukázať Váš obsah aj niekde inde ako len na Vašej stránke. Twitter profil, Facebook stránka, Linkedin profil, Pinterest profil, YouTube kanál alebo špeciálne Google+ stránka pomáha v zlepšení pozície pri vyhľadávaní. Tieto siete sú jednoduché na založenie a taktiež aj na správu.
Krok 9: Zdieľajte linku na Vašu stránku
Ďalším jednoduchým spôsobom ako upútať pozornosť botov na Vašu stránku je zdieľať linky na sociálnych médiách. Samozrejme, že tieto linky neprivedú kopec návštevnosti, ale spustia indexovací poplach minimálne pre Google a Bing, ktorí sledujú aj sociálne signály.
Ak ste napríklad na Pintereste, tak si spravte pekný obrázok Vašej novej stránky vo vysokom rozlíšení, pridajte popis a URL a pripnite to na Vašu nástenku alebo na nástenku vytvorenej pre Vašu stránku.
Ak ste na YouTube, bude treba byť trošku kreatívnejší. Nahrajte krátke video, ktoré uvádza stránku a zvýrazňuje jej benefity a vymoženosti. A nezabudnite pridať URL do jeho popisu.
V najlepšom prípade sa Vám môže stať, že máte email list, ktorý je relevantný k Vašej stránke. Vtedy netreba váhať a okamžite blastnúť newsletter oznamujúci spustenie stránky s URL linkou na ňu.
Krok 10: Nastavte si RSS Feed
Čo je to RSS? A ako vplýva na indexovanie a crawlovanie? To sú základné otázky, na ktoré si musíme najprv odpovedať.
Veľa ľudí si myslí, že RSS je už dávno mŕtvy. Možno čo sa týka jeho užívateľského využitia je to pravda, ale stále zohráva na internete veľkú úlohu. RSS vo všeobecnosti stále pomáha zvyšovať čítanosť a konverzie a taktiež indexovať stránku. Je to skratka, ktorá znamená “Rich Site Summary” a je užitočná tak pre vlastníkov stránky ako pre jej návštevníkov.
RSS feed prináša obsah veľmi jednoduchým spôsobom pre konzumáciu a vo veľmi krátkom čase. Je instantnou distribúciou obsahu a cestou k nájdeniu nových čitateľov. Nastaviť sa dá napríklad pomocou Feedburneru, ktorý je nástrojom Googlu a pomáha mu notifikovať nové stránky, ktoré sú pripravené na indexovanie a crawlovanie.
RSS taktiež dáva Googlu vedieť, že ste vypublikovali nový post alebo stránku, ktorú potrebuje zaindexovať.
Krok 11: Zaregistrujte ju do blogerských zoznamov
Pravdepodobne ešte neviete o tejto možnosti alebo ste ju nikdy nevyskúšali. Takzvané “Blog Directories” pomáhajú stránkam byť nájdené novými potenciálnymi užívateľmi. Taktiež pomáhajú v rýchlejšom indexovaní.
V minulosti boli tieto zoznamy prepchaté tisíckami stránok, ktoré ponúkali len malú alebo žiadnu hodnotu pre čitateľov blogov. Tento problém sa zmenil niekedy v roku 2012, keď sa Google rozhodol vyhodiť niektoré tieto zoznamy zo svojho indexovacieho listu.
Ak teda chcete registrovať stránku do niektorých zoznamov, pozorne si ich pred tým zanalyzujte a použite len tie overené. Inak sa môže stať, že sa Vaša stránka stane súčasťou zakázaného alebo Googlom penalizovaného listu.
Ak sa Vám to nechce hľadať alebo neviete ako, môžete ísť podľa najlepších užívateľských hodnotení alebo použit tento list.
Zaregistrovanie stránky na niektoré z vyššie spomínaných listov neotvára dvere len širšiemu publiku, ale taktiež vytvára prelinky, ktoré zobúdzajú vyhľadávacích botov.
Čo z toho vyplýva?
Tak to bolo jedenásť spôsobov ako Vašu novú stránku dostať okamžite do vyhľadávania a zlepšiť jej pozície. Nie sú to samozrejme všetky spôsoby a existuje množstvo ďalších techník ako je napríklad bookmarking cez stránky ako Delicious, Scoop.it, a StumbleUpon.
Tieto kroky už nemusia za pár mesiacov platiť lebo internet a jeho fungovanie sa mení zo dňa na deň rapídnym spôsobom a pre algoritmy vyhľadávačov to platí dvojnásobne. Preto treba ostať ostražitý a sledovať nové techniky Vašim vlastným nezávislým prieskumom.
Zdroj: http://neilpatel.com/