Kremsa Digital

Online dotazníky. Ako na ne?

12.03.2021

Online dotazníky. Ako na ne?

Robíte často dotazníky? Potrebujete poznať odpovede vašich zákazníkov na otázky pomocou prieskumu? Chcete vedieť, čo potrebuje trh? Využite na to službu na tvorbu dotazníkov pre seba alebo pre vašich zákazníkov.

Brief od klienta

Dostali sme jednoznačnú úlohu od nášho klienta. Požiadal nás, aby sme mu odporučili najlepšiu službu na tvorbu dotazníkov pre zákazníka o spokojnosti s ich službami. Prešli sme preto najznámejšie platformy na tvorbu dotazníka a ponúkame vám ich v tomto blogu.

Zrejme poznáte Google Forms, ktoré umožňujú tvorcovi obmedzenú slobodu z hľadiska vizuality, no poskytujú široké možnosti v rámci tvorenia otázok, ich linkovania, tvorby sekcií, či pre odvážnych ponúka aj skriptovanie. Náš klient mal jednoduchú požiadavku, a to nájsť nástroj, ktorý mu v rámci jednorazovej tvorby dotazníku umožní zozbierať čo najviac spätnej väzby za čo najmenší výdavok. A tiež, aby bol daný dotazník aj vizuálne pekný.

Pozreli sme sa na zúbok šiestim alternatívam, z ktorých si môžete vybrať pri tvorbe vysnívaného dotazníka. A úprimne, zopár vizuálnych možnosti niektorých alternatív vám ponúknu dotazník, o akom ste ani len nesnívali. To bol aj náš prípad. 

dotazníky online prieskum

Dotazníky od Survey Monkey

Survey Monkey je platforma, ktorú väčšina marketérov dobre pozná. Celkom na úvod ale treba povedať, že hoci majú zdarma plán, je veľmi oklieštený. Ponúka len 10 otázok v rámci jedného dotazníka a možnosť vidieť iba 40 odpovedí. Štandardný platený balíček nie je až taký drahý v prípade, že plánujete uverejňovať dotazníky častejšie, nielen jednorázovo. Viete tu mať napríklad nekonečné veľa dotazníkov a v základnej verzii môžete získať až 1000 odpovedí za mesiac. 

Obmedzený počet odpovedí je jediná vec, ktorá je limitovaná v tomto pláne. Pri neobmedzenom množstve dotazníkov, máte aj neobmedzené množstvo otázok. 

Veľkou výhodou už v základnom balíku je možnosť čiastočného whitelabel – prispôsobenie si vizuálov, farieb, loga a URL, čo určite ocení každý klient, či už ste malá pekáreň alebo nadnárodná spoločnosť. Vždy to ukáže profesionalitu značky. V najvyššom variante máte možnosť dokonca celkového whitelabel, kde viete odstrániť aj footer Survey Monkey.

Nesmieme zabudnúť ani na exporty, ktoré Survey Monkey ponúka v každej verzii vo formátoch: csv, pdf, ppt, xls. Čiže ani následná detailnejšia tvorba kontingenčných tabuliek či prezentácií nie je žiadnym problémom.

Zaujímavou doplnkovou službou, ktorú Survey Monkey oproti svojim konkurentom ponúka, je služba s názvom “Targeted Audience”, čiže cielené publikum. Je to v podstate služba, vďaka ktorej môžete získať odpovede pokojne aj z celého sveta na základe cielenia špecifických atribútov: krajina, pohlavie, vek, príjem, zamestnanie, a iné. Musíme vás ale varovať, že sa suma za tieto kampane šplhá v priemere do 4 € za jednu odpoveď.

Dotazníky Google Forms

Pre tých z vás, ktorí ste nepracovali s Google Forms, je tento článok pre vás! Niektoré mladšie ročníky tieto dotazníky využívali určite aj na rešerš pri bakalárskej či diplomovej práci.

Veľkou výhodou oproti konkurentom je jednoznačne jeho cena – je zadarmo a pre všetkých používateľov Google. Rozdiel oproti ostatným je však v jeho funkciách, ktoré sú už priamoúmerne k cene trochu oklieštené. Do Google Forms si tak viete naskriptovať viaceré veci, medzi inými napríklad automatická personalizovaná odpoveď respondentovi po vyplnení dotazníka, či preposlanie odpovede na zodpovedné oddelenie, čo je skvelá funkcionalita pre získanie zákazníckej spätnej väzby pri viacerých oddeleniach (marketing, development, customer service, a iné).

prieskum dotazníky online

Výhody a nevýhody Google Forms

Google Forms nedisponujú žiadnymi obmedzeniami v prípade počtu odpovedí, či počtu vytvorených dotazníkov a prezentujú všetky získané dáta vo forme tabuliek a koláčových grafov. Je tu aj možnosť exportu do .xlsx alebo .csv formátov. Táto funkcionalita je jedna z tých, ktoré rozhodne hľadajú analyticky založení ľudia. Oceníte možnosť tvorby vlastných kontingenčných tabuliek, či prepojených dát a podmienok. 

Ďalšou skvelou funkcionalitou je jednoznačne tvorba kvízov. Rôzne nastavenia, ako obmedzenie počtu odpovedí na respondenta, a v neposlednom rade rôzne typy otázok a odpovedí – od otvorených po odpovede v mriežke a stupniciach.

Nevýhodou je nedostatočná vizuálna personalizácia na základe použitia dotazníka. Google Forms majú svoju stálu kostru, v ktorej viete upravovať jedine farebnosť a thumbnail. Ak si chcete upraviť vizuálnu stránku dotazníka, viete tak urobiť ešte použitím rôznych Google Add-ons. Napríklad takým Formfacade, ktorý vám umožní prispôsobiť si pozadie, fonty, či samotný layout. Tieto doplnkové služby sú už, ako býva zvykom, platené.

Dotazníky Cognito Forms

Táto alternatívna platforma nie je zatiaľ známa v našich končinách, no používa ju čoraz viac uživateľov z Oceánie a Ameriky. A tak sme sa chceli pozrieť na platformu, ktorá má úspech v zahraničí.

Cognito vo všetkých plánoch ponúka možnosť platieb a neobmedzený počet vytvorených dotazníkov. Platby ponúka prostredníctvom Stripe už v pláne zadarmo a za PayPal a Square si priplatíte v tímovom pláne, ktorý stojí 35 USD na mesiac. Viac informácií nájdete na https://www.cognitoforms.com/pricing

Najväčším rozdielom však je počet odpovedí, ktorý môžete získať bez ohľadu na to, koľko dotazníkov využívate. Pri zdarma verzii je to len chabých 500 a pri tímovom 10000. No pokiaľ vám ponúkajú neobmedzené množstvo dotazníkov, načo vám je 500 odpovedí mesačne? Skutočné obmedzenie teda neprichádza v rozdielnych funkcionalitách, ale jedine v počte získaných odpovedí a logicky vo veľkosti úložného priestoru. V najnižšom pláne, za ktorý neplatíte, máte k dispozícii 100 MB priestoru. Zatiaľ čo v najvyššom za 99 USD 100 GB.

Vizuálna stránka dotazníkov Cognito je veľmi jednoduchá a neprekypuje originálnym layoutom alebo prílišnou personalizáciou. Jednoducho máte desiatky predlôh, z ktorých si viete vybrať na základe preferovaného cieľa alebo si viete vybudovať vlastný dotazník celý od základov v mriežke. To ale rozhodne ponúka viac priestoru na personalizáciu, ako Google Forms. Čiže pokiaľ nepotrebujete viac ako 500 odpovedí mesačne, Cognito môže byť pre vás riešením.

Dotazníky SurveySparrow

SurveySparrow sa prezentuje ako tvorcovia zážitkov. Ak sa pozriete na ich krásne predlohy, či vizuálne možnosti dotazníkov, majú skutočnú konkurenčnú výhodu. Ponúkajú moderný vzhľad, možnosť vytvárania takzvaných “smart dotazníkov” na základe podmienok, ale aj rátanie skóre odpovedí.

Nájdete tu širšiu ponuku plánov pre osobné potreby, ale aj pre spoločnosti. SurveySparrow ponúka taktiež plán, pri ktorom neplatíte nič, no má veľké obmedzenia – najhlavnejším pre nás bol maximálny počet odpovedí za mesiac. Tento plán vám totiž umožňuje získať len 100 odpovedí, dokonca tu nájdeme aj obmedzenie na počet otázok na jeden dotazník – 10. 

Rozlišujú avšak dva typy dotazníkov – klasické a četovacie, čo môže prísť celkom vhod. Vo vyššom pláne, za ktorý si zaplatíte 19 USD vám už ponúkajú 1000 odpovedí a neobmedzený počet otázok. Získate celkom slušnú službu za nie tak vysoký mesačný poplatok. Zaujímavou funkcionalitou je aj potvrdenie telefónneho čísla, ak by ste potrebovali.

S vizuálnou stránkou dotazníkov sme nadmieru spokojní. Vyzerajú moderne, majú pekné animované prechody a páči sa nám aj full-width rozhranie. S touto službou budú vaše dotazníky, prieskumy, či kvízy vyzerať o niekoľko úrovní vyššie. No ako sme spomínali, pre dobrú zákaznícku skúsenosť, ako aj vašu, si budete musieť trochu priplatiť. Toto riešenie by sme teda neodporúčali na jednorázový zber dát. No a keď sme už pri tých dátach, v základnom balíčku by ste len ťažko hľadali export dát. Ten ponúkajú až v najlacnejšom platenom pláne za 19 USD mesačne. Viac nájdete na https://surveysparrow.com/survey-templates/

Názor odborníka na online dotazníky

Opýtali sme sa Michala Vyšinského, research directora prieskumnej agentúry 2muse.sk:

“Dnes je dostupných veľa platforiem, ktoré vedia firmy na prieskumy využiť. SurveyMonkey je jedným z najpoužívanejších, do pozornosti by som dal však aj tieto:

https://zapier.com/learn/forms-surveys/best-survey-apps/

https://mopinion.com/top-21-best-online-survey-software-and-questionnaire-tools-an-overview/

Pri samostatnom vytváraní prieskumov firmami je však oveľa dôležitejšie ako samotná platforma to, ako nastavíme a pripravíme prieskum. Tzn. ako zvolíme metodiku zberu a jej výber, zadefinovanie cieľovej skupiny, kritéria výberu vzorky a jej samotný výber, ale aj profesionálne pripravený dotazník, bezchybnú realizáciu samotného zberu dát a spracovanie dát.

Pri zanedbaní týchto prvkov je jedno, akú platformu zvolíme, zozbierané dáta nikdy nebudú relevantne popisovať správanie univerza – teda skúmanej cieľovej skupiny.”

Pár slov na záver

Pokiaľ podnikáte v malom a z hľadiska nákladov a rýchlosti potrebujte zistiť názor vašich zákazníkov, potom jednoznačne odporúčame Google Forms. Cognito by sme odporučili tým, ktorí nepotrebujú získať veľa odpovedí a chcú mať väčšiu voľnosť pri tvorbe dotazníka. Ak ste však firma, ktorej záleží na prvom dojme viac ako na cene, skvelými alternatívami môže byť Survey Monkey alebo SurveySparrow. Tieto totiž ponúkajú širokú škálu moderných a efektných dotazníkov. Podobne okrem odpovedí klientov potrebujete aj sledovať aktuálne trendy

Ak sa chcete poradiť, aký tool použiť, napíšte nám na office_sk@kremsa.sk.





Komentáre






Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia