Nachádzame sa v dobe, v ktorej vizuálna stránka zatieňuje informačnú hodnotu veci. Zo všetkých cool webov na nás vyskakujú parallaxy, flat dizajny, materiálové gradienty, feedy sociálnych médií a animácie. S príchodom nových webových technológií začal byť virtuálny priestor príťažlivý a schopný budovať imidž. Veľké spoločnosti prezentujúce sa najmä cez internet sú lídrami v nasadzovaní nových features do svojich webov. A bolo by kontraproduktívne nesledovať tieto trendy a neimplementovať ich na svojich vlastných platformách. Parallax neparallax, treba ho mať, ale najprv poriadnu štruktúru.
Druhou vecou je teda zachovať informačnú hodnotu a orientačnú prehľadnosť svojej stránky, ktorá je grom úspešnej stránky. Najprv si treba povedať, čo je naša značka a komu predáva a na základe toho nastaviť svoje priority v dizajne a informačnej architektúre. Aj keď sme čisto imidžový, náš web by mal mať stále logickú štruktúru, ktorú nasleduje dizajn. Keď si to zhrnieme, môžeme sa riadiť heslom:”Architecture first”.
Cieľom efektívnej informačnej architektúry je to, aby produkty, služby a informácie boli ľahko nájditeľné na vašej webovej stránke. Najdôležitejšou časťou navigácie stránky je umožniť návštevníkovi dokončiť svoju misiu. Informačná architektúra a navigávia stránky sú totižto najkritickejším bodom pre pozitívnu “user experience” a teda skúsenosť používateľa. Ak ich podceníme, tak zákazníci si jednoducho nemôžu kúpiť to, čo nevedia nájsť. A keď to nevedia nájsť u nás – nie preto žeby sme to nemali – tak to nájdu u niekoho iného, kto ich k tomu dovedie kratšou a jednoduchšou cestou ako my. Ak teda rozmýšľate nad vytvorením alebo redizajnom vašej stránky, architektúra a navigácia by mala byť centrom plánovacieho procesu.
Čo je to informačná architektúra?
Informačná architektúra na stránke organizuje, označuje, priorizuje a spája obsah tak, aby podporovala použiteľnosť a nájditeľnosť. Inými slovami, webstránka s čistou informačnou architektúrou je jednoduchá na použitie a jej obsah je ľahko nájditeľný.
1. Organizácia
Ľudia sú naučení zgrupovať a čítať informácie a obsah podľa istých charakteristík: čas, abeceda, formát, geografia/umiestnenie, téma/predmet, cieľové publikum, atribúty a kombinácia týchto charakteristík.
Tip: Jedna z najväčších chýb, ktorú ľudia robia, keď stavajú webstránku je postaviť ju na výskume kľúčových slov a webových analýzach. Možno sa pýtate a prečo nie, keď toto sú dôležité údaje, ktoré majú svoju váhu. Odpoveď je, že hoci dáta z týchto zdrojov môžu byť veľmi užitočné, tak užívatelia aj tak neorganizujú svoje myslenie podľa týchto atribútov.
2. Označovanie
Značka alebo label slúži na identifikáciu niečoho. Je to v podstate názvoslovie, ktoré pomenúva jadro veci. Textová značka by mala byť unikátna, pretože jej nesprávne označenie by mohlo viesť ku chaosu.
Na webových stránkach poznáme 3 typy značiek, ktoré sú dôležité pre použiteľnosť, UX (user experience) a nájditeľnosť: značky dokumentov, značky obsahu a navigačné značky.
Užívatelia a taktiež technológia by mala jednoducho pochopiť značky. Mali by byť čo najvýstižnejšie, krátke a ich použitie by malo byť konzistentné. To znamená, že URL, nadpis a značka navigácie stránky by mali komunikovať v rovnakej informácii.
3. Priorizácia
Rozhodovanie o poradí umiestnenia položky je veľmi dôležitá časť procesu informačnej architektúry. Je potrebné udržať efektívnu rovnováhu medzi podnikateľskými cieľmi a potrebami užívateľa.
Musíme myslieť aj na počet položiek a kategórií aby sa nám návštevník v stránke nestratil. Môžeme použiť príklad navigačného menu a pýtať sa na základné otázky z pohľadu používateľa. Koľko položiek v menu je už priveľa pre používateľa? Koľko je zase naopak málo? Aké je poradie, v ktorom si používateľ praje vidieť položky v menu? Aké je poradie, v ktorom si spoločnosť praje prezentovať položky v navigačnom menu?
Treba pochopiť, že príliš veľa možností na výber môže odlákať návštevníka preč. Naopak málo možností môže viesť k pocitu straty kontroly. V súčasnej dobe sa informační architekti snažia definovať takzvaný “sweet spot”, čo je ideálny počet možností v menu.
4. Spájanie obsahu
Obsah by mal byť spájaný zmysluplne pre používateľa a napomáhať mu nájsť to, čo potrebuje. Obsah vieme napájať priamo na systém navigácie stránky a zlepšovať nájditeľnosť stránky vo vyhľadávačoch. Treba si však pamätať, že informačná architektúra, nie je iba navigácia a vôbec nie vyhľadávanie.
Fakty, ktoré si treba pamätať o informačnej architektúre:
1. IA nie je navigácia stránky
2. IA nie je technologická architektúra
3. IA by mala predchádzať dizajnu a developmentu
4. IA by mala byť založená na psychologických modeloch koncových zákazníkov
5. IA je kritická pre pozitívny UX (user experience)
6. IA je rozhodujúca pre dlhodobú viditeľnosť vo vyhľadávačoch
Inými slovami, pred tým ako začnete robiť na dizajne stránky, navrhnite si informačnú architektúru.