Influencer marketing za posledné roky získal stabilné miesto v propagácii značiek naprieč odvetviami. Na čo sa však občas zabúda, je, že influenceri a známe osobnosti, ktoré majú vplyv na nákupné správanie verejnosti, tu boli ešte predtým, ako sa tento pojem v marketingu udomácnil. Či už išlo o športovcov, hercov či iné, verejne známe osoby, značky vedeli, že práve oni dokážu posilniť posolstvo, ktoré sa snažia odovzdať verejnosti. To neobišlo ani automotive segment. Ako správne uchopiť spoluprácu či vybrať vhodného influencera pre zviditeľnenie predajcu automobilov?
Influencer – médium aj tvár značky
Influencer marketing je široký pojem, no v súčasnosti sa okrem známych osobností z verejného života pod ním objavujú najmä tvorcovia na sociálnych sieťach. Okrem toho, že sa stávajú tvárou reklamného posolstva značky, majú zároveň aj silný dosah a fanúšikovskú základňu. To z nich takpovediac robí aj samostatné médium na propagáciu.
Dôležité je však, aby bola spolupráca medzi značkou a influencerom uveriteľná a autentická. Čo sa týka automobilov, influencer by mal mať k značke vzťah, vďaka čomu sa cieľová skupina dokáže stotožniť s obsahom.
Obsah lokálnych influencerov v automotive segmente
Výber správneho influencera je pri spolupráci kľúčový. Od toho sa odvíja aj typ obsahu, ktorého budú súčasťou alebo sa stanú priamo tvorcami takéhoto obsahu.
Testovacie jazdy a recenzie
V automotive segmente na Slovensku a v Česku existuje viacero tvorcov, ktorí sa venujú výhradne téme automobilov. Publikujú najmä obsah, v ktorom ide skôr o testovanie rôznych modelov a značiek vozidiel. Ich sledovatelia sú zvyknutí na úprimné názory týkajúce sa testovaného vozidla alebo značky predajcu automobilov. Dobrým príkladom takéhoto influencera je Rasťo Chvála z Garáž.tv.
Autentický obsah od tvorcov
Ďalším typom obsahu v influencer marketingu je autentický obsah od influencerov, či už formou videí na YouTube alebo Instagram Stories. Predajca, dealer alebo samotná značka vozidiel požičia influencerovi vozidlo na niekoľko dní, aby ho otestoval a zároveň vytvoril autentický obsah z jeho používania. Jedným z príkladov je napríklad aj známy moderátor Sajfa, ktorý spolupracoval so značkou predajcu automobilov Mercedes z Bratislavy.
Ambasádori značky
Skvelým spôsobom, ako nadviazať z pozície predajcu automobilov spoluprácu, je oslovenie influencera, ktorý vami ponúkanú značku vozidla obľubuje a používa vo svojom bežnom živote. Vďaka tomu je veľký predpoklad, že môžete nadviazať dlhodobé partnerstvo a influencer sa tak prirodzene stane ambasádorom nielen vami ponúkanej značky, ale aj vás ako predajcu automobilov. Dobrým príkladom je podnikateľ Yaksha, ktorý dlhodobo spolupracuje s bratislavským predajcom automobilov značky Mercedes alebo český tvorca obsahu Petr Mára, spolupracujúci so značkou Porsche.
Známe tváre kampane
Ďalšou možnosťou, ako zapojiť influencerov do komunikácie značky, je spraviť z nich tvár kampane. Opäť platí, že značka prezentovaného vozidla by mala pasovať k životnému štýlu influencera. Tí sa môžu objaviť v reklamách či už vo forme video spotov alebo fotiek. Rovnako ich môžete zapojiť do ďalšej komunikácie vo svojom obsahovom marketingu. Príkladom je kampaň automobilky Opel Slovakia, ktorej tvárou bola slovenská herečka Natalia Germani alebo kampaň automobilky Audi Slovakia, v ktorej účinkovala svetovo známa lyžiarka Petra Vlhová.
User Generated Content – obsah od zákazníkov
Autentický obsah od zákazníkov je tým najvhodnejším spôsobom, ako ukázať svoju vernú fanúšikovskú základňu. Tento typ obsahu, kedy vaši zákazníci sami od seba pridávajú fotografie či videá vašej značky alebo showroomu, zvyšuje vašu dôveryhodnosť a bez dodatočných nákladov sa dostanete do podvedomia ďalších ľudí. Tvorbu takéhoto obsahu viete posilniť aj formou výzvy, napríklad na svojich sociálnych sieťach.
Podľa čoho osloviť vhodného influencera?
Pokiaľ chcete nadviazať spoluprácu s influencerom, mali by ste sa pozrieť na nasledovné premenné.
- Ciele spolupráce: Na začiatku si definujte ciele, čo od spolupráce očakávate. Chcete, aby influencer zasiahol nových potenciálnych zákazníkov, bol tvárou kampane, a tak zvýšil jej dôveryhodnosť alebo chcete prepojiť image značky s imagom influencera? Tento krok vám uľahčí rozhodovanie, akých influencerov zahrniete do užšieho výberu.
- Autenticita obsahu influencera: Spolupráca by mala byť autentická, a teda značka vozidiel, ktoré ponúkate, by sa mala hodiť k životnému štýlu influencera. V skratke – influencer sa musí hodiť k vašej značke.
- Platformy influencera: Pokiaľ hľadáte influencera, ktorý spropaguje vašu značku cez vlastné platformy, treba zvoliť tie, na ktorých má najväčší zásah a prispôsobiť tomu formáty. Môžu to byť platformy ako TikTok, Instagram, YouTube alebo pokojne aj TV kampaň, ak je influencer verejne známa osobnosť. Rovnako to môžu byť blogeri s vlastným obsahom na svojej stránke.
- Dosah a engagement rate: Pri výbere influencera by ste nemali hľadieť len na počet followerov, ale získať od neho aj štatistiky o dosahu jeho príspevkov a reakciách. V niektorých prípadoch totiž môžu mať veľké publikum, no to s ich príspevkami reaguje len veľmi málo.
Nechajte si poradiť
V digitálnom svete sa ich hýbe veľa, už existujú aj databázy, ktoré uľahčujú ich vyhľadávanie. Ak chcete naozaj ušetriť čas a dosiahnuť očakávaný výsledok, tak si nechajte s výberom pomôcť. V Kremsa Digital pre vás zvolíme vhodného influencera, navrhneme stratégiu a doladíme tiež všetky potrebné detaily vo veci kreatívy, ktoré by mali výstupy spĺňať.
Pokiaľ máte ešte ďalšie doplňujúce otázky týkajúce sa obsahového marketingu, kontaktujte nás a radi si s vami prejdeme všetky dostupné možnosti pre vaše potreby.
Ak hľadáte profesionálneho partnera, ktorý sa postará o váš komplexný marketing v automotive segmente, prečítajte si, ako sa nám darí dosahovať ciele pre predajcov aj dovozcov automobilov.