Upútať pozornosť ľudí v priestore, ktorý je prepchatý reklamou, je výzvou pre každého marketéra. Na Facebooku to platí obzvlášť, najmä keď máte na reklamu malý rozpočet.
Skúste na to ísť psychologicky, pretože reklama je celá o psychológii. Mali by sme používať slová, obrázky, ľudí a emócie na presvedčenie užívateľov, že chcú, potrebujú a túžia po našich produktoch. Väčšina marketérov má len slabý základ a vedomosť o týchto nástrojoch reklamy, ktoré držia v ruke.
Našli sme pre Vás 7 spôsobov ako použiť psychologické techniky pre všimnutie si Vašej reklamy na Facebooku. Ak si často lámete hlavu nad vytvorením textovej a obrazovej kreatívy, tak sa inšpirujte týmto nespočetným množstvom príkladov pre každú situáciu.
1. Ukážte vždy tvár
Ak chcete strhnúť pozornosť ľudí na Vašu reklamu, uistite sa, že ukazujete tvár.
Každý sa rád pozerá na tváre, pretože tvárové rozoznávanie a schopnosť čítať emócie v ľudskej tvári je ultimátny sociálny nástroj. Náš mozog má špecifickú časť, ktorá odpovedá iba na tváre. Volá sa Fusiform Gyrus a zapne sa iba vtedy, keď zbadáme tvár. Taktiež reaguje rozdielne na rôznych ľudí. Niekto môže mať napríklad slabosť na Jennifer Aniston alebo Georga Clooneyeho a vtedy táto čast mozgu doslova vzplanie.
Tváre sú preto najlepší spôsob ako použiť našu naturálnu mozgovú predispozíciu zachytiť niekoho pozornosť. Tu je príklad úspešného “tvárového” adu.
Ak máte práva na niektorú z celebrít, tak ju určite použite a nezabudnite ju ukázať v čo najviac vyzývavej póze.
2. Emócie vždy zvíťazia
Ak nie ste robot, tak emocionálne argumenty vždy zvíťazia nad tými racionálnymi. Najlepšie na emóciách je to, že sú najviac viditeľné v tvári a to nám skvele korešponduje s prvým pravidlom.
Výskumy ukázali, že vyjadrovanie emócií tvárou sú univerzálne pre všetky kultúry a národy sveta. Jeden z dôvodov prečo sa radi pozeráme na tváre iných ľudí je ten, že radi čítame ich emócie. Pozitívne emócie sú vhodnejšie na prácu s Facebook reklamou. Dá sa však nájsť aj zopár takých, ktoré zvyčajne navodzujú takzvaný “OMG” dojem a nemusia byť vyslovene pozitívne.
Je však vždy lepšie, aj čo sa týka komentárov a interakcii s publikom, používať pozitívne emócie.
Tvár + Šťastie = Perfektná kombinácia
3. Použite červenú pre zachytenie pozornosti
Väčšina cicavcov je schopná vidieť iba dve farby. Ľudia ich vidia až tri. Vyvinuli sme sa tak, aby sme dokázali vidieť aj červenú spolu s modrou a zelenou. Červená je farba krvi, hnevu a nebezpečenstva a naši predkovia túto farbu jednoducho potrebovali na rozoznanie týchto charakteristík. Už naši predkovia si vypestovali návyk pri červenej spozornieť a my sme ho nemali tiež prečo stratiť.
Facebooková reklama, ktorá používa červenú v šokujúcej polohe, sa neobjavuje až tak často. Väčšinou sa červená objavuje v podobe produktov, aby automaticky pritiahla Vašu pozornosť.
Červená naozaj vystupuje z radu a zachytáva našu pozornosť. Tento ad ju používa nežne a spolu so zelenou vyzdvihuje naturálnosť produktu.
Iné farby môžu tiež fungovať. Opozitum červenej je modrá, ktorá navodzuje pocit pokojnosti a priateľskosti. A práve preto je Facebook modrý. Pretože chce byť pokojným a priateľským miestom.
4. Urobte z Vašich zákazníkov časť imidžového davu
Milujeme rozmýšľať o sebe ako o výnimočných individuálnych osobnostiach, ale pravdou je, že sa nikdy nepostavíme až tak ďaleko z davu. Veríme, tomu čo verí a dôveruje väčšina a radi ju nasledujeme. To sa dá veľmi ľahko využiť aj v reklame typu: “2 milióny ľudí používa tento produkt”. Predsa sa takéto množstvo nemôže mýliť a produkt je zrejme fajn.
5. Rozhádžte pocity diváka (Kognitívny nesúlad)
Každý z nás ma vlastný interný model toho, čo máme a čo nemáme radi. Pre seba samého sme úžasní, kompetentní, šikovní a zábavní a naši priatelia visia na každom našom slove.
A potom zrazu spravíte niečo hlúpe. Čo sa stalo vo Vašej hlave? Prichytíte seba samého ako sa pokúšate racionalizovať svoje konanie alebo sa snažíte na niečo vyhovoriť. Váš mozog nedokáže bojovať s vedomím, že to čo ste urobili, nie je v línii s Vašim štandardným správaním.
Blahoželáme, práve ste zažili takzvaný kognitívny nesúlad.
Kognitívny nesúlad je, keď vo svojej hlave držíte dve myšlienky, ktoré sú vo vzájomnom konflikte. Racionálne viete, ktorá je správna, ale snažíte sa nájsť rôzne ospravedlnenia a stratégie na to, aby ste mohli použiť aj tú druhú.
Riešenie tohto konfliktu zabezpečujúce budúcu spokojnosť nám prinesie úspešnosť a lepší pocit. Podvedome chceme predchádzať takýmto konfliktom a preto sme náchylný sa chytiť na čokoľvek, čo môže upozorniť na naše budúce zlyhanie. Napríklad Jeff Walker používa túto techniku vo svojej Facebook reklame.
Robíte tieto chyby v marketingu? (Are you making these mistakes in your marketing?)
“Ja? Nerobím predsa chyby v marketingu. Som marketingová mašina!” – Ale aj tak radšej kliknete na túto reklamu, aby ste sa uistili, že všetko robíte dobre a naozaj ste marketingovým guru.
6. Vytvorte z Vášho produktu nedostatkový tovar
Základom je psychologický termín “heuristický nedostatok” a vychádza z toho, že svet je tak komplexný, že si konštantne robíme skratky v myslení. Toto je napríklad jedna z nich: “Ak je niečoho nedostatok, predpokladáme, že je to hodnotné.” Tento princíp je vo väčšine prípadov pravdivý a preto dáva zmysel, že ho berieme ako všeobecné pravidlo.
Znamená to, že ako z niečoho urobíme nedostatok, urobíme z toho niečo hodnotnejšie. Toto je psychológia predaja exkluzívnych a obmedzených tovarov. Napríklad UrbanDaddy používa techniku exkluzivity a jednorázového zážitku.
Banana Republic tiež používva nedostatok na zvýšenie predaja a to nie iba oblečenia, ale taktiež k registrácii ich vernostnej karty.
7. Používajte ultimátne slová
Obrázok je pán, keď príde na reklamu, to ale neznamená, že by ste mali zanedbať Vaše copy. Prečo? Pretože zatiaľ čo obrázok môže v momente zachytiť Vašu pozornosť, tak práve pár slov je to, čo ultimátne vyhráva u nového zákazníka. Pretože človek sa stotožňuje s myšlienkou a nie obrazom.
Tu je päť ultimátnych slov, ktoré berú pozornosť publika:
Ty
Prečo je toto slovo také silné? Pretože si myslíte, že niekto na Vás myslí. Náš mozog sa aktivuje špeciálne pri počutí alebo myslení na slovo “Ty”.
Zadarmo
Zadarmo je ultimátne slovo pre každého, kto vidí reklamu. Vždy hľadáme niečo zadarmo a keď to zahrnieme do reklamy, tak si môžete byť istý, že si to každý všimne.
Pretože
Chceme odpovede. Ľudia sú zvedavé tvory. Sústavne sa pýtame prečo? A preto slovo “pretože” pre nás toľko znamená. Vezmite si tieto dve vety: “Ospravedlňte ma, mám iba 5 strán. Môžem použiť kopírku ako prvý?” a “Mám iba 5 strán. Môžem použiť kopírku ako prvý, pretože sa veľmi ponáhľam?”
Asi najsilnejšie “pretože” znie v angličtine. Všetci poznáme frázu “because of you”, ktorá bude predávať asi naveky vekov.
Okamžite
Milujeme slovo teraz. Keď ponúkate niečo okamžite a ešte to aj obmedzíte, totálne pomätiete mozog zákazníkom a aktivujete ho na reakciu.
Nový
Nová značka alebo produkt zažíva vždy ťažké časy pri svojich začiatkoch. Práve preto náš mozog lepšie odpovedá na značky, ktoré sú dobre známe. Neznamená to, že by sme sa mali hanbiť nových vecí. Odjakživa pátrame po nových veciach a čucháme nové zážitky. Preto slovíčko “nové”, nám dáva nádej evolučného posunu vpred.