Robiť efektívny marketing v automotive segmente je často náročnejšie ako v iných odvetviach zaoberajúcich sa bežným tovarom. Veď predsa automobil je významnou položkou v rozpočte človeka, čomu odpovedá aj výrazne dlhší rozhodovací proces zákazníka, aj jeho nákupná cesta.
Práve content marketing alebo aj obsahový marketing je skvelý spôsob, ako potenciálnych zákazníkov zaujať, budovať s nimi dlhodobý vzťah a prezentovať relevantné informácie, ktoré im pomôžu v rozhodovaní. Ako však tvoriť obsah, ktorý má zmysel? Stačí, keď sa budete držať nasledujúcich krokov:
- Definovanie cieľov.
- Výber vhodných rubrík a tém.
- Zvolenie správnych platforiem.
- Výber vhodného typu obsahu.
- Distribúcia obsahu.
1. Čo chcete obsahom docieliť?
Predtým, ako sa bezhlavo pustíte do tvorby obsahu, dajte si čas na tvorbu stratégie. Tá by mala odrážať v prvom rade vaše ciele. Obsahový marketing je navyše skvelý v tom, že vám pomôže splniť viacero cieľov naraz. Tomu dokážete prispôsobiť aj ďalšie kroky v stratégii. Samozrejme, vybrať by ste si mali len tie najrelevantnejšie ciele.
TIP: Pri predajcoch automobilov to môžu byť nasledovné ciele:
- Získať nových potenciálnych zákazníkov.
- Budovať vzťah s existujúcimi zákazníkmi.
- Zvýšiť povedomie o vašej značke predajcu automobilov.
- Byť vnímaný ako expert na konkrétnu vami predávanú značku vozidiel.
- Odpovedať na relevantné otázky vašich zákazníkov.
2. Definujte si rubriky a témy
Pokiaľ máte stanovené ciele, viete k nim priradiť aj vhodné rubriky. To znamená, že si poviete, aká oblasť by mohla vašu cieľovú skupinu zaujať a priniesť im v tejto záležitosti obsah s pridanou hodnotou. Môže to byť napríklad vzdelávací obsah, v ktorom budete svojich existujúcich zákazníkov edukovať o tom, ako na údržbu vozidiel.
Rovnako môžete byť expert na konkrétnu vami predávanú značku vozidiel a prinášať všetky novinky o chystaných modeloch medzi prvými. Získať nových potenciálnych zákazníkov môžete pomocou testovacích recenzií, kde do detailu preberiete všetky výhody daného modelu.
TIP: Rozmýšľate, aké témy by mohli vašich zákazníkov zaujímať? Zozbierajte často opakované otázky známe aj ako FAQ. Či už tie, ktoré vám zákazníci píšu do mailov, pýtajú sa priamo vašich predajcov v showroome alebo aj tie, ktoré vám píšu na sociálnych sieťach. Podľa nich viete vytvoriť obsah šitý na mieru zákazníkom. Presne taký, ktorý ich zaujíma.
3. Kde budete obsah komunikovať?
Ešte pred samotnou tvorbou obsahu by ste si mali tiež stanoviť, kde budete obsah zdieľať. To by malo záležať aj od cieľovej skupiny a cieľov, ktoré chcete dosiahnuť. Nosným pilierom vašich kanálov by mala byť vaša webová stránka. Na nej môžete uverejňovať blogy, články, videá, testovacie recenzie a podobne.
Rovnako je to dôležité aj pre ďalší marketing, keďže chcete všetkých potenciálnych aj stálych zákazníkov združovať práve na svojom webe. Tam dokážu priamo aj uskutočniť konverzie – napríklad sa objednať na testovaciu jazdu alebo získať cenovú ponuku.
TIP: Okrem webu máte nespočetné možnosti aj na YouTube, Facebooku, LinkedIne, Instagrame či TikToku, ktoré sú tiež vhodné pre distribúciu obsahu pre predajcov automobilov. Dôležité je, aby ste zvolili vhodný mix, vďaka ktorému oslovíte cieľové skupiny na rôznych platformách. Dôležitým aspektom je aj SEO alebo aj optimalizácie pre vyhľadávače, vďaka čomu viete obsahom získavať na web relevantnú organickú návštevnosť.
4. Aký typ obsahu tvoriť?
Výber vhodných platforiem a následne aj výber typu obsahu, ktorý chcete tvoriť, so sebou úzko súvisia. Je však efektívnejšie vedieť najskôr, na ktorých platformách je vaša cieľová skupina a až potom zvoliť vhodné formáty a typy obsahu, ktoré tam fungujú.
Obsah môže byť textový, vizuálny alebo aj v audio podobe. Textový obsah môže zahŕňať blogové príspevky, e-booky a články, zatiaľ čo vizuálny obsah môže byť vo forme fotografií, videí a infografík. Audio obsah sa zväčša točí okolo podcastov alebo rozhovorov, ktoré môžete viesť s odborníkmi alebo zaujímavými hosťami z automotive sveta.
TIP: Každá platforma má svoje špecifiká. Preto by ste mali obsah prispôsobiť vhodným formátom. Na sociálnych sieťach ako Instagram to môžu byť Reels alebo Stories formáty, prípadne carousel príspevky. Na Facebooku sú vhodné link posty, kde po kliknutí na príspevok dostanete používateľa priamo na miesto, kde je obsah zverejnený. Na TikToku, ktorý je zameraný najmä na mladšie cieľové publikum, fungujú prirodzené a autentické videá.
5. Distribúcia je kľúčová
Distribúcia obsahu je alfou a omegou efektívneho obsahového marketingu. Ak by ste vytvorili aj ten najlepší obsah, bez toho, aby ste ho dostali k svojej cieľovej skupine, nebude dávať zmysel. Vytvorený obsah, ktorý podľa edičného plánu vypublikujete, by ste zároveň mali podporiť aj platenou reklamou. Vyhraďte si preto mediálny rozpočet, ktorým tento obsah podporíte.
Zároveň by ste mali myslieť na to, že z jedného obsahu dokážete vytvoriť množstvo formátov na viaceré platformy. Pre predstavu, ak máte video na YouTube, okrem toho, že ho podporíte platenou reklamou, viete ho rozdistribuovať aj do príspevku na Instagram do formátu Reels, Stories, zostrih na TikTok a podobne. Zároveň ho viete zverejniť na webe do článku, kde v skratke opíšete podstatné informácie, ktoré v ňom cieľová skupina nájde. Vhodnou propagáciou viete zabezpečiť to, že bude váš obsah navštevovaný a na očiach.
TIP: Na sociálne siete nemusíte tvoriť len samonosné príspevky. Využiť môžete tiež recykláciu obsahu. Zo starých článkov alebo videí vytvoríte napríklad nový obsah na sociálne siete a naopak. Ak bola nejaká evergreen téma na sociálnych sieťach v minulosti úspešná, môžete ju opäť oživiť napríklad formou videa na YouTube, napísať o nej článok alebo ju zdieľať formou newslettera.
Staňte sa expertom- vďaka content marketingu
Obsahový marketing je téma, ktorá ponúka omnoho viac, ako dokáže tento článok obsiahnuť. Práve preto sme si pre vás pripravili komplexný e-book, kde sa dozviete ešte oveľa viac hodnotných rád a tipov.
Ak hľadáte profesionálneho partnera, ktorý sa postará o váš obsahový marketing v automotive segmente, prečítajte si, ako sa nám darí dosahovať ciele pre predajcov aj dovozcov automobilov.
Pokiaľ máte ešte ďalšie doplňujúce otázky týkajúce sa obsahového marketingu, kontaktujte nás a radi si s vami prejdeme všetky dostupné možnosti pre vaše potreby.