Od spustenia Explore Feedu (Prieskumníka) na Facebooku ubehlo už zopár mesiacov. Za ten čas sme mali možnosť prečítať si a vypočuť mnoho rôznych názorov, teorií a faktov o budúcnosti stránok na Facebooku a celkovom smerovaní platformy ako takej. Začiatkom mesiaca konečne vydal aj samotný Facebook oficiálne stanovisko k budúcnosti svojho News Feedu (Noviniek) a plánovanému obmedzeniu organického zásahu stránok.
K tejto téme sa svojim príspevkom na Facebooku vyjadril aj sám Mark Zuckerberg: „Jedným z našich veľkých cieľov v roku 2018 je zaistiť, aby čas strávený na Facebooku bol dobre stráveným časom. Facebook sme postavili na to, aby spájal ľudí a ostali sme v úzkom spojení s ľudmi, na ktorých nám záleží…“
Testovaný Explore Feed (Prieskumník)
Facebook stále tvrdí, že Explore Feed je iba test a Facebook nemá v pláne Explore Feed rozšíriť za hranicu testovaných krajín. V oficiálnej správe sa však nepíše, ako dlho má test ešte trvať. Podľa našich neoficiálnych zdrojov priamo z prostredia Facebooku mal byť test ukončený už koncom decembra 2017.
V správe Facebook tvrdí, že pomocou Explore Feedu chce Facebook skúmať, či užívatelia uprednostňujú rozdelené miesta pre obsah stránok a ľudí. Facebook taktiež tvrdí, že test nebol zavedený so zámerom spoplatniť stránky za šírenie ich obsahu.
Nový News Feed v roku 2018
Cieľom nového News Feedu je ukázať ľudom príbehy, ktoré sú pre nich najrelevantnejšie. To znamená, že Facebook bude uprednostňovať príspevky od priateľov a rodiny.
Facebook tiež tvrdí, že nebude preferovať žiadne zdroje alebo špecifický typ obsahu. Bude zobrazovať príspevky podľa toho, o aké prejavil daný užívateľ záujem a aké preferuje.
Facebook verí, že autentické príspevky najviac rezonujú u užívateľov. Preto chce aj v budúcnosti pokračovať v pochopení a identifikácii práve takýchto príspevkov a preferovať ich pri zobrazovaní.
Pre bežných užívateľov to znamená, že uvidia viac príspevkov od svojich priateľov a rodiny. To zároveň znamená, že uvidia menej príspevkov od Facebook stránok. Samotný Facebook tvrdí, že stránky môžu zaznamenať znížený zásah, nižší čas prezerania videí a zníženie referenčnej návštevnosti z Facebooku. Výsledky budú závisieť najmä od toho, ako dokáže stránka angažovať ľudí pri publikovaných príspevkoch. To znamená, ak ľudia menej reagujú alebo komentujú na príspevky stránky, potom bude Facebook tiež menej distribuovať príspevky danej stránky.
Facebook sa chce tiež viac zamerať na boj proti tzv. Engagement bait príspevkom. To znamená príspevkom, ktoré navádzajú užívateľov, aby dali príspevku like, komentovali ho alebo ho zdieľali. Na boj proti takýmto praktikám, kategorizoval Facebook príspevky do skupín a pomocou automatického modelu, ktorý sa neustále učí, vie detekovať práve takéto engagement baits príspevky. Príspevky, ktoré potom takúto taktiku použijú budú mať znížený zásah.
Facebook tiež radí, na aký typ obsahu by sa mali užívatelia v budúcnosti zamerať. Je to najmä obsah, ktorý buď informuje alebo zabáva.
Záver
Facebook tvrdí, že aj keď budeme ako užívatelia v roku 2018 tráviť menej času na ich platforme, náš zážitok bude o to silnejší. Možno ten Explore Feed nakoniec nie je až taká zlá vec. Aj keď sa príspevky stránok zobrazujú niekde inde, aspoň vieme, kde ich máme hľadať. Naopak s novým News Feedom už príspevky niektorých stránok nemusíme nájsť vôbec.
Oficiálne správy Facebooku, z ktorých sme čerpali, nájdete tu:
News Feed FYI: Bringing People Closer Together
Building a Better News Feed for You