Kremsa Digital

Instagram manuál III.
Ako komunikovať na Instagrame

01.06.2018

Instagram manuál III.
Ako komunikovať na Instagrame

V minulých častiach nášho seriálu o Instagrame sme si predstavili túto najrýchlejšie rastúcu sociálnu sieť a založili sme si firemný profil. V dnešnej epizóde sa pozrieme na to, ako by ste ako firma mali komunikovať so svojimi followermi, a teda potenciálnymi zákazníkmi. Čo robiť a čo nerobiť, ak chcete zo svojho biznis profilu vytĺcť maximum?

Pri Instagrame je dôležité mať na pamäti hlavne dve veci – mladú cieľovku a dôraz na vizuál. Z týchto dvoch kľúčových faktorov sa postupne vyvinie celá vaša stratégia komunikácie na Instagrame. Alebo nie? 🙂

Nekričať na používateľov

Fotografie a videá v rôznych podobách a formátoch. To je vaše hlavné instagramové médium, ktoré predkladáte followerom. Fotky a obrázky sú vaším hlavným argumentom a hlavným putom medzi firmou a vašimi zákazníkmi. Zabudnite na oslnivé letáky a blikajúce nadpisy ohlasujúce výpredajové zľavy. Nekričte na používateľov, aby si vás všimli. Takýto prístup vám mnoho followerov na Instagrame neprinesie. Komunikácia sa tu vezie v oveľa subtílnejšom, podprahovejšom duchu.

Cieľom je vytvoriť povedomie, zapôsobiť na používateľa tak, aby si vás obľúbil. Vytvoriť emocionálny apel, ktorý donúti návštevníka kliknúť na Follow. Oznámte a ukazujte, že ste tu, že takto pracujete, takto pomáhate. Posilnite dôveru v značku. Dostaňte sa vášmu followerovi nenápadne do hlavy a máte vyhraté.

Fotiť & natáčať & fotiť

Treba podotknúť, že nie každý druh biznisu bude mať na Instagrame ustlané na ružiach. Podstatou vašej komunikácie majú byť vizuálne príťažlivé posty. Ak prevádzkujete zberňu odpadu, preraziť na Instagrame vás bude stáť zvýšenú dávku odvahy a najmä kreativity. Na druhej strane pokiaľ podnikáte v hotelierstve, máte hračkárstvo, alebo vyrábate hand-made výrobky, to už je celkom sľubný potenciál. Čo fotiť? Hranice tu nejestvujú. Fotky môžu zobrazovať vaše aktivity, váš pracovný proces. Môžete ukázať fotky zo zákulisia. Môžete zdieľať praktické nápady a rady, ktoré sa týkajú predmetu vášho podnikania. 

Nezabúdajte, že komunikácia na Instagrame nie je o jednej vydarenej fotke. Je to beh na dlhé trate. Je to nekončiaca konverzácia so zákazníkom. Rozprávajte svoj príbeh prostredníctvom fotiek a videí. Predstavte svoj produkt, ukážte ho v zaujímavých súvislostiach. Ukážte iný uhol pohľadu. Vzbudzujte zvedavosť. Podporte imidž značky. Vytvárajte PODMANIVÉ fotogrtafie a videá.

Ideálnym prípadom je, ak sa vám na fotografii podarí vytvoriť “významnú náhodu” – keď zachytíte náhodný, spontánny moment, ktorý ale nejakým spôsobom odráža/vyjadruje/paroduje filozofiu vášho biznisu. Skryté významy, ktoré sú skryté tak akurát na to, aby ich odhalila väčšina vášho publika, budú o niečo náročnejšie na čas, kreativitu, alebo na šťastný moment, ktorý urýchlene zachytíte, za to však dokážu priniesť poriadnu dávku lajkov a followerov.

Zapojiť publikum

Užívateľský content môže tvoriť podstatnú časť vašej stratégie.

Zaujímavá výhoda sociálnych sietí je, že môžete poľahky a s nulovými nákladmi interagovať s vašimi fanúšikmi. Angažovanosť na Instagrame dosahuje závratné čísla, ľudia komentujú a lajkujú násobne viac ako na ktorejkoľvek inej sociálnej sieti. Využite to vo svoj prospech. Opýtajte sa publika na názor. Nechajte ľudí vybrať, ktorý farebný variant tenisiek by si kúpili, ktorá naaranžovaná kytica sa im páči viac. Čísla vo vašich štatistikách porastú priam raketovo.

Ak vás v tomto momente napadlo nechať vašich fanúšikov za vás rovno vytvárať obsah, trafili ste do čierneho. Množstvo firiem (aj tých veľkých zahraničných), ktoré samy o sebe nemajú na tvorenie takýchto fotiek veľa priestoru, si na fanúšikovskom obsahu postavilo celú svoju stratégiu.Požiadajte aj vy svojich followerov o fotky s vašim produktom. Motivujte ich vytvárať zaujímavé kompozície a súvislosti, prípadne ich odmeňte cenami v súťaži. Váš obsah sa o seba postará sám.

Aj takto prešpekulovane môže vyzerať váš newsfeed.

Kompozične nerozhádzať

Ak sa vám podarí zhromaždiť fotky z rôznych zdrojov, nesnažte sa ich tlačiť do newsfeedu bezhlavo a bez koncepcie. Pamätajte na to, že váš profil je vaša vizitka. Pri pridávaní fotiek máte možnosť upraviť ich pomocou rôznych filtrov. Tým, že si vyberiete/vyrobíte jeden stabilný a budete ho postupne aplikovať na všetky vaše príspevky, získa váš newsfeed jedinečný charakter a nebude sa javiť, akoby sa oň staralo 10 ľudí bez vzájomnej komunikácie. Určte si jeden takýto tzv. trademark filter a používajte ho.

Jestvuje mnoho príkladov a zaiste nájdete dostatok inšpirácie na to, aby ste dokázali dostať kompozíciu vášho instagramového profilu na novú úroveň. Veľkosť a kvalita vašich príspevkov tu hrá taktiež nezanedbateľnú rolu, nepdoceňte to.

Označiť hashtagmi

Ak ste sa doteraz ešte nestretli s tajomnou mriežkou pred názvom firmy či produktu, je načase vyliezť z jaskyne. 🙂 Mriežka # – takzvaný hash – je v súčasnosti azda najpopulárnejším a najviac využívaným symbolom na sociálnych sieťach. Hashtag je heslo označené takouto mriežkou a funguje ako kľúčové slovo, podľa ktorého si môžete vyhľadať všetky takto označené príspevky. Hashtag funguje ako jedinečný identifikátor a preto sa v biznis oblasti odporúča mať svoj unikátny hashtag, ktorým si oznáčite všetky svoje príspevky. Vo všeobecnosti najlepšie funguje názov značky alebo produktu, samozrejme, iba pokiaľ takýto názov nebude príliš všeobecný, aby nedošlo k zámene s inými firmami a značkami.

Hashtagov môžete ku každému postu pridať aj niekoľko. Ktoré hashtagy sú pre vás relevantné, to najlepšie zistíte prieskumom trhu a konkurencie. Vo všeobecnosti sa odporúča použiť 2-3 hlavné hashtagy a 6-8 doplňujúcich, všeobecnejších hashtagov. Viac hesiel sa už považuje za spam. Pokiaľ začínate s biznisom na Instagrame, ukázať sa vo výsledkoch vyhľadávania týchto všeobecných hashtagov je v princípe jedna z mála možnosti, ako sa ukázať novým fanúšikom a klientom.

Hashtagy a ich využitie na Instagrame sú témou na samostatnú kapitolu a určite sa im v budúcnosti ešte budeme venovať.

Nezabudnúť na niekoľko ďalších tipov

Ako často uverejňovať príspevky? Ak ste aktívnym používateľom Instagramu, určite poznáte firmy či značky, ktoré chrlia obsah takmer nepretržite – môžete sa sami seba opýtať, či to miestami už nie je kontraproduktívne (rozumej otravné). Stabilným a ustáleným “best practice” je 1-3 posty denne. Drobné úpravy tejto praktiky sú povolené v závislosti na druhu a rozšírení vášho podnikania, ako vždy aj tu je dobré riadiť sa zdravým rozumom. Nespamujte vašich followerov nič nehovoriacimi príspevkami, radšej ich raz za čas ohúrte skutočným skvostom. Dobrým zvykom je tiež pridávať príspevky v jeden konkrétny čas – vtedy, keď je online vaša cieľovka. Zistiť to môžete jednoduchou metódou pokus – omyl, alebo investovaním trochu toho času do hľadania na internete.

Kde hľadať inšpiráciu? Skúste vašu priamu konkurenciu v zahraničí. Zlaté pravidlo znie, že podobný nápad, ako hľadáte vy, už zrejme mal niekto iný, a keďže zahraničné a svetové firmy majú spravidla väčší market i kapitál, je dosť pravdepodobné, že dokážu inšpirovať nielen svojich followerov, ale aj svoju konkurenciu.

Pridávať rovnaké príspevky aj na Facebook? Podľa toho, aké. Všeobecne sa neodporúča zdieľať príspevky naraz na obe sociálne siete, aj keď prepojenie Facebooku s vašou Instagram aplikáciou to umožňuje. Obsah na Facebook má však trochu iné špecifiká, s čím určite treba počítať. Napríklad pokiaľ by ste chceli sharovať súťažný post, určite je rozumné ho minimálne inak otextovať, keďže popisy príspevkov majú na Instagrame oproti Facebooku druhoradú úlohu.

V komunikácii na Instagrame budeme pokračovať aj v ďalšej časti nášho manuálu, kde si posvietime na skutočný fenomén týchto dní – Instagram Stories. Stay tuned!





Komentáre






Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia