Kremsa Digital

Podľa čoho Facebook vyberá posty na Vašu nástenku?

29.02.2016

Podľa čoho Facebook vyberá posty na Vašu nástenku?
Doteraz bol tento vzorec záhadou a my sme sa mohli len domnievať, podľa akých kritérií zobrazí daný post práve nám alebo prečo nám ho vlastne nezobrazil, aj keď ho naša obľúbená stránka vypublikovala.

Táto problematika vychádza a úzko súvisí s organickým reachom, o ktorom sa neustále vedú polemiky. Aby sme tomu celému pochopili, musíme sa najprv pozrieť hlbšie do histórie samotnej Facebook nástenky (news feed).

Keď Facebook zaviedol nástenku, písal sa rok 2006 a dovtedy sme v podstate nepoznali chronologické usporiadanie a zobrazenie aktivít nás a našich priateľov na jednom mieste s nekonečným skrolovaním (infinitive scroll). Ak si na to náhodou nespomínate, tak starý dobrý Facebook vyzeral na začiatku nejako takto.

 

 

Vtedy ešte pojem organický reach neexistoval a Facebook ukazoval každému všetko, o čo prejavil záujem. Postupne sa do news feedu začali predierať lajky, komenty a zdieľania a to najmä vďaka smiešnym obrázkom mačiek, opitých ľudí a podobne. Veď to poznáte 😉

Čím viac sa množilo takéhoto obsahu, tým viac musel Facebook intervenovať. Začal sa báť, že Vaša nástenka ostane plná mačiek, a vy sa už na Facebook nevrátite, lebo ich nebodaj nemáte veľmi v láske, ale keďže ich všetci ostatní lajkujú a zdieľaju, zobrazujú sa aj Vám. Facebook začal obmedzovať viditeľnosť postov a pojem organický reach sa prvý krát dostal do výkladového slovníka sociálnych sietí. Písal sa rok 2012.

Organický reach neskôr začal afektovať takzvaný platený reach a s prirodzeným zásahom našich postov sme sa mohli rozlúčiť a povedať mu amen. Facebook výrazne škrtí organický reach a núti nás si zaplatiť. Je len otázkou času, kedy otvorí tlačítko “boost” aj na našich osobných profiloch.

Každopádne existujú tipy a triky, ako svoj organický reach vymastrovať na maximum bez toho, aby ste museli platiť, ale tiež to vyžaduje čas a náklady skryté niekde v pozadí. Jednými z týchto trikov na vylepšenie organického reachu sú napríklad tieto:

  • Prispôsobte publikačné časy tým najpopulárnejším
  • Robte posty relevantné k Vášmu publiku
  • Spýtajte sa sami seba: “Zdieľal by som tento post so svojimi kamarátmi, keby som bol svoj vlastný fanúšik?”
  • Rozmýšľajte o: “Chcel by som vidieť toto na svojej nástenke, keby som bol svoj vlastný fanúšik?”

Týmto radám je vždy aj tak nadradený neúprosný algoritmus, z ktorého sa viete ale ponaučiť a robiť všetko preto, aby premenné, ktoré sa v ňom násobia, boli čo najvyššie. A teraz si odhalíme to, na čo každý marketér už roky čakal.

 





Komentáre






Kremsa Digital s.r.o.
Námestie hraničiarov 37
851 03 Bratislava
Slovakia